hoe base ik een lay-out met <div>?

ik wil een lay-out basen met

's.
maar ik heb in de source code gezien (css) een aantal onbekende functies.
men had een container position relative en de header ook.
daaronder het menu absolute.
en de links contact was float left, en main contact right, maar die was ook weer clear:both

hoe werkt dit allemaal precies?
waarvoor is clear / float / position

en hoe gebruik je die in combinatie van om toch een goed lay-out te basen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als je met div's werkt (wat je zou moeten doen als het goed is) komen die, als je verder geen css toepast gewoon onder mekaar te staan.
Relative position is een plaatsing van een element (div) ten opzichte van zijn normale positie.
Position Absolute is een plaatsing ten opzichte van de eerste "parent"van het element.
Float geeft aan dat een element in plaats vban standaard onder mekaar geplaatst te worden links of rechts van het voorgaande ellement moet geplaatst worden.
Float left plaatst dus een element links van het voorgaande.
Hierdoor kun je dus een layout maken die je wil met kolommen en foto's enz..., net als bij een krant of tijdschrift.
Vroeger deed men dit met "table" maar dat is geen goede html meer.
Clear gebruik je dan om als je bijvoorbeeld 3 div's naast elkaar wil de vierde div weer onder de eerste te zetten
Je kan clear both doen dan worden zowel links als rechts uitgelijnde float's weer normaal gezet voor de volgende div.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus met andere woorden moet ik overal float bij gebruiken of ?.
want ik heb nu heel raar dat mijn container alleen om de header zit en niet om de content en footer enz.
heel vreemd.
ik vermoed dat dit aan het css licht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je container alleen om de header zit klopt er iets niet en dat ligt niet aan de css.
Je moet niet altijd float gebruiken.
Kijk maar eens bij de onderstaande link, daar wordt het goed uitgelegd. Is wel in het Engels maar toch begrijpelijk.
http://www.w3schools.com/css/css_float.asp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
engels is geen probleem dat is bij mij niet zo slecht.
een programmeur moet wel engels kennen he haha.
Kan een heel lang verhaal typen, maar lees dit maar eens