Hoe maak je een form die een bericht stuurt naar je email?

Ik ben bezig met een website en heb daar een contact html form op, alleen ik weet niet hoe deze de ingevulde informatie stuurt naar mijn email.

Hopelijk kan iemand mij hier mee helpen en eventueel een source code ervan geven.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

In principe lijkt me de makkelijkste oplossing dat de send knop ervoor zorgt dat de btereffende informatie wordt gemaild. Een source voorbeeld vind je in de bron. Er zijn tal van manieren om dit te doen, maar gezien de informatie die je geeft ga ik er vanuit dat een form als in het voorbeeld voldoende is.

Een tutorial forms maken in HTML vind je op w3schools: http://www.w3schools.com/html/html_forms.asp
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met enkel html kom je er niet. Je hebt ook een php-script nodig dat de action-taak uitvoert waarnaar je verwijst in je html-pagina.
Hier vind je een goede handleiding in het Nederlands: http://www.phptuts.nl/view/39/8/
Je moet er wel op letten dat je dezelfde veldnamen gebruikt in beide documenten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Denk eraan dat een php-script enkel werkt als het op een server staat die php ondersteunt, dus niet zonder meer op je computer. Mits het installeren van enkele programma's kan dat wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Nou ja... Je kunt wel iets zonder php natuurlijk, alleen dan moet je de mailclient van de gebruiker gebruiken. Is wel een "lelijke" oplossing, en werkt ook niet automatisch voor al je gebruikers (maar wel voor verreweg de meeste) maar is wel heel makkelijk neerzetten, zeker als je geen beschikking hebt over php. http://www.html5-tutorials.org/forms/sending-the-data (Maar met php heb je een betere oplossing natuurlijk.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
PHP geeft een mooier resultaat, maar voor een contactform is het niet verplicht. Je kan via een mailto best dit resultaat bereiken. Ook hebben sommige brwosers een alternatieve afhandeling van mailto als er geen mailclient is geinstalleerd op de pc...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies. Had het vergeten te zeggen maar die laatste link van mij gaat inderdaad over het gebruik van mailto.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als jij het zo doet, heb je dan geen last van spam?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat hoeft niet. Dat zou je ook via een captcha systeem op kunnen lossen. Daarbij zou je dan voor een relatief simpel captcha systeem kunnen kiezen. Op php gebasseerde systemen zullen waarschijnlijk een betere beveiliging bieden, maar met javascript kom je een heel eind. Zelf zou ik er sowieso niet zo snel voor kiezen om informatie per mail te sturen, maar goed, dat is afhankelijk van het doel en wat er precies mee moet gebeuren.
<!DOCTYPE html>

<html>
<head>
<title>Page Title
</title>
</head>

<body>
<form>

Naam: <input type = "text" size = "50" placeholder = "Pietje Puk" maxlength="50" id="naam" onfocus="groter('naam');" onblur="normaal('naam');">
<br>

E-mail: <input type = "text" size = "40" placeholder = "voorbeeld@provider.nl" maxlength="40" id="email" onfocus="groter('email');" onblur="normaal('email');">
<br>

Telefoon: <input type = "text" size = "15" placeholder = "0235220568" maxlength="15">
<br>

<select name="zaal">
<option value="103">Waarderpolderzaal</option>
<option value="201" selected >Spaarnwoudezaal</option>
<option value="403">Uitzichtzaal</option>
</select>

<br>

man <input type="radio" name="geslacht" value="m">
vrouw <input type="radio" name="geslacht" value="v" checked>