Hoe kan ik op 2 of meerdere schermen tegelijk moeiteloos gamen?

Hallo ik ben bezig met het maken van een computer maar ik zit met een probleem. Ik wil op 2 of 3 schermen gamen maar bij mijn vorige pc ging dat niet goed. Licht het dan aan een slecht moederbord, Intern geheugen, Grafische kaart of CPU?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voornamelijk aan de videokaart. Je hebt een zware videokaart nodig om meerdere schermen van beeld te voorzien en je kaart moet meerder uitgangen tegelijkertijd ondersteunen. Kijk ook goed welke ingangen je beeldschermen hebben. Een zware GPU moet wel in een goede PC zitten. i5+8GB+GTX 770
of
FX8xxx+8GB+280x Zoiets, andersom kan ook natuurlijk. Daarnaast zou ik nooit met 2 schermen, maar dan altijd met 3 schermen gaan werken. Crosshair valt bij 2 schermen aan de zijkanten. Verre van prettig lijkt me.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.tomshardware.co.uk/faq/id-1839185/set-triple-monitors.html

Antwoorden (4)

Dit ligt vooral aan je grafische kaart. Voor gaming met meerdere schermen raad ik je een goede Radeon video kaart aan, Nvidia (speciaal de GTX series) zijn niet zo geweldig met meerdere schermen. Als je 2 of 3 schermen gaat gebruiken raad ik je een tweede videokaart aan in jouw computer. Meerdere beeldschermen kunnen je FPS (frames per second) zwaar omlaag halen. Daarom zou ik 1 vast beeldscherm gebruiken voor het gamen en een aparte videokaart geven en de twee andere beeldschermen verbinden met een wat minder goede video kaart en die gebruiken voor standaard gebruik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hallo,

Je zou je beeldscherm kunnen uitbreiden ( tenminste als je video kaart dit aankan).
Zie onderstaande link die ik uitgezocht heb voor jou. Hopelijk kun je er iets mee?

Succes

leon
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zwaartepunt ligt inderdaad bij de videokaart ofwel GPU. Het interne geheugen en de CPU worden doorgaans wat minder belast. Speciale gaming moederborden voegen doorgaans vooral veel mogelijkheden tot overklokken toe, maar niet zozeer snelheid.

Afhankelijk van jouw moederbord, kun je één of meerdere GPU's plaatsen. Wanneer je meerdere GPU's gaat plaatsen, is het interessant om te kijken naar kaarten die onderling te verbinden zijn. Bij ATI noemen ze dit Crossfire, bij Nvidia heet dit SLI. De twee zijn niet onderling uitwisselbaar, maar de fabrikant van jouw kaart maakt niet uit.

Waar je wel rekening mee moet houden, is dat het zinvol is om dezelfde GPU's te kopen wanneer je deze gaat koppelen. Koop je een snelle en een langzame, zal de snelle zichzelf verlagen naar het niveau van de langzame kaart. Overigens hebben meerdere GPU's ook voordelen wanneer je maar één monitor gebruikt. Het is gewoon een berg rekenkracht wat je toevoegt.

Natuurlijk zijn er vele videokaarten die alleen al meerdere monitoren kunnen aansturen, maar zoals je zelf al aangaf, werkt dat niet altijd even lekker. Het gaat niet om de hoeveelheid kaarten of aansluitingen, maar om de hoeveelheid pixels die berekend moeten worden en jouw wens voor de hoeveelheid details die je op het scherm wilt zien. Hoe meer details (texturen, schaduwen), hoe meer rekenkracht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat ligt dus vooral aan de graka.

Wat je kan doen: een graka die krachtig genoeg is voor meerdere (Full-HD)-schermen. De beste keuze die je dan hebt is de Radeon R9 290X. Of meerdere videokaarten gebruiken. Maar als het de bedoeling is om op meerdere beeldschermen te gamen zou ik alle actie gewoon op 1 graka laten plaatsvinden.En als je slechts op 1 van de schermen gaat gamen hebben de anderen in feite weinig te doen zou ik denken, dus dan is het misschien niet echt zinvol om daar een volledig aparte graka voor te nemen.

Wat je zeker niet moet doen: aan SLI of CF beginnen. Zijn niet geschikt voor jou situatie. Deze opties zijn namelijk alleen interessant voor upgrades.

Kortom: game je op meerdere monitoren dan neem je best een Radeon R9 290X.

Game je slechts op 1 van deze monitoren kijk dan eens of je een grafische uitgang op het mobo hebt. Zoja: sluit daar dan de monitoren op aan waarop je niet wil gamen en neem een Radeon R9 280(X) om de game-monitor op aan te sluiten. Heb je geen grafische uitgang op het mobo, kijk dan eens of je een simpel en goedkoop graka'tje kan vinden om deze andere monitoren op aan te sluiten. Zo'n simpel graka'tje is namelijk vast goedkoper dan het prijsverschil tussen zo'n R9 290X en een R9 280X.