moet je homepage van je website perse een .index hebben?

ik ben een website met html aan het maken op mijn pc werkt hij zonder .index maar moet je dat er noe in zetten of niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (3)

Index hoeft er niet in ligt eraan wat je gebruikt je kunt gewoon de andere linken gebruiken.

Als je hier een website mee wilt maken is een index altijd makkelijk maar is niet verplicht. Je zou dan gewoon moeten veranderen naar welk bestand de url je doorstuurd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De index heeft als voordeel dat élke browser daar naar zoekt als je geen andere bestandsnaam opgeeft.
Stel dat mijn site begint met www.sitenaam.nl/leesdit.html Als ik "leesdit.html"weglaat gaat het helemaal mis. "www.sitenaam.nl" geeft een foutmelding.
Maar als mijn site begint met "www.sitenaam.nl/index.html" mag ik "index.html" weglaten. De browser vindt dat bestand tóch. Ook als de extensie php is.
"www.sitenaam.nl" is dan genoeg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het hangt helemaal af van hoe de server is geconfigureerd. 15 jaar geleden was default.htm heel populair, maar met de komst van scripttalen werden veel servers ingesteld om ook pagina's als index.html, index.php, index.jsp etc te accepteren. Je merkt dit nog steeds omdat er een volgorde is van prioriteit. Zet je al dit soort bestanden op je server en bezoek je jouw domein, kun je kijken welke je als eerste krijgt. Door die te verwijderen, zie je dat de tweede in de rangorde is etc. Toch zal je in de praktijk vaak maar één index aanmaken.

Is index daarom de enige mogelijkheid? Nee hoor! Als je op een server zit die .htaccess bestanden accepteert (over het algemeen alles dat niet op Windows draait), kun je zelf aangeven welk bestand jouw index is. Je zet dan de volgende code in jouw .htaccess:

DirectoryIndex ditisechthelemaalgeenindexhoor.html

Het verhaal dat de browser dus op zoek gaat is complete onzin. De reden dat het op jouw PC goed werkt is omdat je zelf meteen het goede bestand aanklikt. Zou je een testserver op jouw PC opzetten, bijvoorbeeld met XAMP (zie URL), dan merk je dat je ook al meer gebonden bent aan het configureren van jouw testserver. Mits je jouw server ook echt bezoekt als zijnde een testserver. Als je alsnog jouw bestand direct opent vanuit de Windows Verkenner, zal een testserver niets doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
gvrox
9 jaar geleden
Begin jaren '90 was index.html de standaard, default.htm is van een latere datum toen ook Windows-computers als webserver gebruikt gingen worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En als je te maken hebt met een Windows server zoek je even op MSDN.com (en/of Google) hoe je het configureert naar believen. Je hosting provider zou duidelijk moeten aangeven wat voor soort servers ze hebben.