Hoe pas ik in WordPress het stukje tekst dat in Google verschijnt aan?

In Google staat altijd een stukje tekst met een soort omschrijving van de website. Waar in WP kan ik dat instellen? Is dat de "tagline" of is dat wat anders?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.9K

Antwoorden (4)

Bij mij verschijnt in Google deze tekst:
Berichten en foto's van leuke dingen: Recyled Is Cool. (by RicCreaties)

Dat is gewoon de kop van mijn blog.

Bij het wordpress blog van mijn man staat in Google gewoon de
laatst geschreven tekst:
Posted on 12 april 2013 door ............ Vrijdag 12 april 2013. 't Is niks dat je kanker hebt, maar kanker komt nooit alleen. Dat is natuurlijk met alle slechte ...

Met andere woorden"
Nee het is niet de tagline.
Het is de kop van je blog op je homepagina.
Of het is de laatst geschreven tekst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel.
Bij mij verschijnt thuis als ik in Google kijk een stukje codetekst, waarschijnlijk omdat ik net mijn site vernieuwd heb en Google het nog moet updaten. Maar op m'n werk (vraag niet waarom) verschijnt het laatste stukje tekst dat op mijn Frontpage staat. Dat stukje vind ik niet geschikt als omschrijving in Google dus ik wil het graag aanpassen. Mogelijk moet ik er een plug-in voor downloaden.
Maar waar is die tagline dan voor?
Dat moet je doen met een meta tag. Maar natuurlijk veranderd dit niet zo snel, het kan wel een paar weekjes duuren.

Hier is een voorbeeld:

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord van Lenny klopt in principe en meestal. Google neemt vaak de tekst van de description. Maar Google is ook regelmatig eigenwijs. En pakt dan een ander stukje tekst van je website, en geeft dat weer. Alleen een goede description meta tag kan wel helpen Google de goede richting in te sturen.

Verder ben ik bang dat je hiermee in de praktijk niet direct geholpen bent.
Want wil je deze metatag zelfstandig wijzigen dan zul je de WordPress PHP-programma´s aan moeten passen. En gezien je vraag ga ik er van uit dat je geen PHP-programmeur bent.

Als je niet zelf in de code wilt wijzigen zijn er andere oplossingen. Handiger is als een programma/plugin dit voor je kan doen.

Er zijn voor Worpress verschillende een SEO plugins. Een SEO-plugin je de mogelijkheid geven om je meta tags aan te passen per bericht. Nadeel is toch dat de meeste SEO-plugins ingewikkeld zijn. En naast metatags vaak een hele hoop andere instellingen regelen. En dat het wel verstandig is dat je weet wat je doet. Want ze grijpen meestal (SEO)-technisch nogal in, in je website.

Wil je dit probleem oplossen zul je toch wat aan de studie moeten, en je verdiepen in SEO en meta tags, en de werking van andere SEO mogelijkheden.

Een overzicht van WordPress SEO plugins kun je vinden op :
http://wordpress.org/extend/plugins/search.php?q=seo

Een andere mogelijkheid kan zijn een thema te installeren dat de mogelijkheid heeft om de meta tag description aan te passen. Dat kun je dan door tekst in een invoerveldje in te voeren. Ik heb wel gezien dat er thema´s zijn die dat doen. Dat is een wat simpeler oplossing. Alleen weet ik jammer genoeg niet meer welke thema´s dat zijn. Daar zul je dan naar moeten zoeken. En nadeel is natuurlijk dat het uiterlijk van je website er door verandert. (zou ook een voordeel kunnen zijn).

De description : gebeurt op een webpagina binnen de tags. Tussen staat tekst op je website die niet zichtbaar wordt. Dus deze en ook andere meta tags zie je niet op je webpagina.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel voor je uitgebreide uitleg.
Ik ben geen programmeur maar kan wel wat dingetjes in code, en ik leer steeds meer bij.
Ik heb de genoemde code via Edit-Header tussen de andere meta's gezet. Zo zou het moeten lukken. Als Google het niet oppakt ga ik het met een plugin proberen.
Het beste kun je de Wordpress SEO plugin van Yoast gebruiken:
http://yoast.com/wordpress/seo/

Zie een voorbeeld in de bijgevoegde screenshot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik heb het nu eerst via het invoegen van een code geprobeerd. Als Google het niet oppakt ga ik het met een plugin proberen.