Ik wil in excel 2010 aangeven of die wel of niet meetelt op het totaal bedrag. Hoe doe ik dat?

Dus als er JA staat dat hij wel meetelt bij het totaal, en NEE dat hij niet meetelt. Is dat mogelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Op een indirecte manier krijg ik dat wel voor elkaar.

Stel je hebt in cel A1 t/m A5 de bedragen staan 100/200/300/400/500
Achter elk van die bedragen heb je in cel B1 t/m B5 'ja' of 'nee' staan. (Zonder de ' ')

Nu zet je in cel C1 de formule:

=als(B1="Ja";A1;"")

In woorden: als in cel B1 "Ja" staat, laat dan de waarde zien die in cel A1 staat. Anders
niets.

Als je deze cel naar beneden doorkopieert, krijg je in de cellen waarbij in kolom B een "ja" staat de waarde van de bijbehorende cel in kolom A terug. Waar een "nee" stond, wordt niets ingevuld.

Nu kun je de bekende somformule gebruiken in kolom C en zul je zien dat alleen de "ja's" meetellen.
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
=als(B1="Ja";A1;"") Ik vermoed dat je de " " voor en na JA vergeten hebt in bovenstaande formule. Dan krijg je in inderdaad #name. In het door mij gegeven voorbeeld: in cel B1 gewoon JA invullen zonder aanhalingstekens en in de formule met.

Andere antwoorden (2)

in cellen a1, a2, a3 staan je getallen
in cellen b1, b2, b3 zet je een 1 als het naastgelegen getal meetelt, je zet een 0 als het naastgelegen getal niet meetelt.
cel c1=a1*b1, zo ook c2 en c3
sommeer c1, c2 en c3 en je hebt de som van de getallen die je wilt meetellen.

als je iets dubbel wilt laten meetellen, plaats je ipv een 1 een 2.
zo kan je makkelijk prijscalculaties maken, de rekening opmaken, etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Excel heeft daar een formule voor: SOM.ALS

In deze formule geef je drie dingen mee. Een reeks waar naar gekeken wordt, een waarde waarmee vergeleken wordt en een reeks die opgeteld wordt.

De formule wordt dan bijvoorbeeld: =SOM.ALS(A1:A5,"ja";B1:B5)

Waarbij in kolom A staat ordenen getal meegeteld moet worden en in kolom B de getallen die opgeteld moeten worden.