Dit kan u instellen onder "Opties" en dan "Geavanceerd" en "Selectie verplaatsen nadat ENTER is gedrukt". Daar kan u kiezen - LINKS - RECHTS - BENEDEN - BOVEN
Nadien op "Opslaan" om te bevestigen.

Toegevoegd na 4 dagen:
De hierboven beschrijving in voor de Entertoets en kan niet toegepast worden op de Tabknop, die kan niet aangepast worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
rose
11 jaar geleden
Jammer dat dit niet de vraag was....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat de tabtoets niet kan aangepast worden dacht ik dat een foute benoeming van de Entertoets was.
Frimu2
11 jaar geleden
Ik ga je in ieder geval wel plussen , want met deze uitleg en vooral de illustratie ben ik in praktijk het meest geholpen. En is hij voor mij waardevol. Aan mij nu het dilemma of dit nu het beste antwoord is. Want bamibal en alknobe blijken geloof ik in theorie met een nee dat gaat niet het bij het juiste eind te hebben.
rose
11 jaar geleden
Het is bij dit antwoord niet zo dat DPR zich beter had ingeleefd, maar dat DPR de vraag niet zorgvuldig genoeg had gelezen. Toch, DPR?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neen Rose, zoals u in een eerdere reactie van mij kan lezen dacht ik dat er een verkeerde naam gebruikt werd voor de Entertoets omdat ik het evident vind dat de Tabtoets niet kan aangepast worden.
Aan de vraagstelling kan men het niveau van de vraagsteller niet afleiden.
Ik heb hier al meermaals vragen gezien waar iets anders bedoeld is dan de term in de vraag.
In dit geval heb ik de vraagsteller verkeerd ingeschat en daardoor een verkeerd antwoord gegeven zonder te verduidelijken dat de Tabtoets niet aangepast kan worden.

Andere antwoorden (2)

Via instellingen kun je het gedrag van de Enterknop aanpassen, maar niet van de Tabknop. Je zou het wel voor elkaar kunnen krijgen door het te programmeren in VBA, maar dat wordt wel ingewikkeld.
bamibal
11 jaar geleden
Helaas is het niet mogelijk om de instellingen van de TAB-toets zo aan te passen dat de selectie na een TAB een cel naar beneden gaat. Als je naar rechts wil kun je de TAB-toets gebruiken en als je naar beneden wil dan kun je de ENTER-toets gebruiken. Ook kun je de pijltjestoetsen gebruiken in één van de vier richtingen.

Dit zegt de helpfunctie van Excel2007 erover:

"De cursor verplaatsen na het invoeren van gegevens
Nadat u gegevens hebt ingevoegd in een werkbladcel, kunt u op ENTER, TAB of op een van de pijltoetsen drukken om de cursor naar een andere aangrenzende cel te verplaatsen.

Toets Cursor verplaatsen
ENTER Eén cel omlaag
De standaardrichting is omlaag maar u kunt de richting waarin de cursor wordt verplaatst wijzigen in het dialoogvenster Excel-opties (Microsoft Office-knop , Excel-opties, Geavanceerd onder Opties voor bewerken).

Opmerking Wanneer een bereik of een verzameling bereiken is geselecteerd, wordt de cursor alleen binnen dat bereik of die verzameling bereiken verplaatst wanneer u op ENTER drukt.

TAB of SHIFT+TAB Naar de aangrenzende cel links of rechts.
Voor de TAB-toets kunt u de richting waarin de cursor wordt verplaatst niet wijzigen."