Hoe zet ik formulier info in de url?

stel dat je een ebay zoek functie wil maken.

Zoek op: en dan vul je in t-shirt.

en dat hij dan t-shirt achter ebay.com/search?q=..hierzo... plakt. Hoe moet dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Je kan het als volgt doen:

Zoek op:

uitleg:

Hierin staat de URL.

Dit is een input veld, de naam word weergeven als ?'naam'=, en de inhoud hiervan word achter de = gezet.

Hiermee stuur je het form en sluit je het netjes af.
Jaspro101
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt, dit bedoelde ik!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hmm, dat werkt dus niet. je maakt op deze manier deze link http://ebay.com/search.
Je formulier werkt wel maar je ziet niet het format wat in de vraag gesteld wordt.
Het enige wat er in dit voorbeeld gebeurt is dat er een form gemaakt wordt wat de gegevens, ingegeven in veld q, verstuurd naar http://ebay.com/search maar zonder de zoekterm erbij te plaatsen. Er zal dus in http://ebay.com/search de zoekterm afgevangen moeten worden en effectief achter de link geplaatst moeten worden om het format te maken waar de vrager op doelt.
Jaspro101
11 jaar geleden
Dit word wel echt verstuurd hoor, met de zoekterm. Kijk maar op dit voorbeeld: http://superwover.site90.com/majorhabbo/home/test/test.php
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens is ook de uitleg niet correct.

Hierin staat de URL.
klopt helaas niet: deze regel geeft aan waar de post data (die je overigens normaal met method="post" uitleest) naar toe gestuurd gaat worden. En middels welke methode je de gestuurd gegevens gaat uitlezen.
Jaspro101
11 jaar geleden
Oke die uitleg is niet correct. maar met method get maakt hij er een URL van
http://www.htmlcodetutorial.com/forms/_FORM_METHOD_GET.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry Jaspro. heb de code snel even getest en inderdaad de zoekterm wordt meegestuurd. Ligt aan de method GET. heb ook even getest met post en dan komt de zoekterm niet mee.
Maar je form klopt en de zoekterm wordt idd meegestuurd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronnyk, het werkt, ik heb het gelijk na zijn antwoord getest en het werkt 100%!

Andere antwoorden (2)

In de site t-shirt ingeven, klikken op zoeken en dan kan je de adresregel copy-pasten of opslaan in favorieten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat snap ik, maar als je een eigen zoekfunctie wil maken?
Dit werkt met een formulier. De gegevens in het formulier worden zoals dat heet "gepost". Vaak werkt dit met php en een database.
Het werkt alsvolgt: formulier wordt opgeslagen met de knop van type submit (te herkennen aan namen als opslaan, versturen, verder, volgende, bij je post geef je aan naar welke pagina verwezen wordt als de knop indrukt wordt. In de pagina (de code dus) die aangesproken wordt kun je de postdata uitlezen.
Vervolgens kun je de post data (of delen ervan) als link aanbieden.
bijvoorbeeld een loginscherm. Jij vult je gebruikersnaam in en klikt op login. Je naam wordt opgeslagen in een variabele, bv $username.
Je kunt nu een link maken in de vorm:
a href="http://websitenaam/username=$username
De syntax is niet helemaal correct maar de techniek klopt.
Stel dat je website www.mysite.com heet en je logt in met user1 dan zie je in de link:
http://www.mysite.com/username=user1

Zo werkt dat voor al deze links. of je nu zoekt, inlogd of andere data meeneemt.
Dit is echter niet een aan te raden manier ivm veiligheid van je website. Je kunt beter de postdata niet meesturen in de link. Je moet in php dit namelijk met $_GET uitlezen en dat is nu eenmaal niet 100% betrouwbaar.