Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kan ik windows automatisch mappen aan laten maken op basis van bestandsnamen?

ik heb een map met honderd mp3's van 100 verschillende artiesten. hoe maak ik sneller dan handmatig 100 mappen die de naam van de artiest dragen? als dit lukt heb ik nog meer van zulke mappen
liefst in XP of mag ook win7

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Die optie is er niet. Wat beter is voor iedere artiest de arties op te zoeken, bijvoorbeeld XX. Dan kopieëren naar-->Nieuwe map, dan word de naam als het goed is wel XX
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Start een dos box (start cmd) ga in de map staan en type dir /b > lijst.bat Nu heb je een .txt bestand met de lijst van mp3 nummers. Gebruik nu b.v. Notepad en verander iedere regel van "liedje.mp3" naar "mkdir liedje". Nu staat er dus eigenlijk voor ieder liedje het dos commando maak een directory aan met de naam ... Het "batch" programma uitvoeren en hopla daar zijn je mappen succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die eerste methode gebruik al heel vaak. en dan meestal het txt naar excel omzetten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is gelukt. alleen wegens spaties in de artiestennamen moest ik ook nog "haakjes" eromheen zetten, en was ik uiteindelijk nog lang bezig. maar de tijdwinst die ik nu heb maakt alles goed. Schiet lekker op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ken je ook het programma mp3tag erg handig voor file en mp3tag info aanpassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb ik jaren terug eens geprobeerd, en toen liep mijn computer steeds vast. maar misschien lukt het op deze wel
Kan dit scriptje je op weg helpen ?

1) ga naar een directory die ook in je path staat (b.v. "C:\Windows\System32")

2) maak daar een file met de naam "MaakDirs.bat"

3) vul de file met de onderstaande 2 dos-commando's
--------------------------------
@echo off
for /f %%i in (dirs.txt) do mkdir %%i
--------------------------------

4) Ga nu naar de directory waarin je directory-boom opgebouwd moet worden.

5) Plaats in die directory een file, genaamd "dirs.txt" waarin de directories staan die je wil creeren. (gebruik eventueel het commando "dir /b > dirs.txt" welke ik hieronder nog bespreek)

6) Open, als je dat nog niet gedaan hebt, nu een CMD-prompt (Start > Uitvoeren > CMD) en ga (opnieuw) naar de directory waarin je directory-boom opgebouwd moet worden.

7) Start je eerder gemaakte script, typ: "MaakDirs.bat"

De mappen worden nu gegenereerd. :-)



Dan nog mijn opmerking m.b.t. het genereren van de file "dirs.txt"

Ik begrijp dat je een lijst (mp3) bestandsnamen als basis wil gebruiken voor je map-namen. Dit bestand kun je eenvoudig genereren door in de CMD-prompt naar de directory te gaan met de betreffende bestanden.

Typ vervolgens het commando "dir *.mp3 /b > dirs.txt" en de lijst wordt daar gegenereerd en opgeslagen in de file "dirs.txt" (uiteraard kun je eventueel het filter "*.mp3" naar believen aanpassen)

het gegenereerde bestand hoef je vervolgens alleen maar te verplaatsen naar de juiste directory, zoals hierboven beschreven. Eventueel kun je de file nog nabewerken via een editor om b.v. alle ".mp3"-extenties te wissen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is me niet gelukt met jouw scriptje. zag niet dat ie iets deed.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding