Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kan je een object (in dit geval een mannetje) laten springen?

ik probeer een 2d game te maken zeg maar in flash SC5.5 ik wil simpel beginnen eigelijk ,(ik snap er nog niet zoveel van) maar ik weet al zegmaar hoe je een object(kan laten lopen(bewegen)) maar zegmaar nog niet hoe die sprint. want als ik zeg maar zwaartekracht toevoeg dan kan die gewoon zweven als je pijltjestoets naar boven ingedrukt houd. ik wil dat ie maar 1 keer omhoog kan gaan en dan weer naarbeneden

alvast bedankt
-Tom

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
657

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ik weet niet precies hoe flash werkt, maar ik programmeer heel veel in GameMaker. maar volgensmij zijn sommige dingen wel hetzelfde.
De theorie :
Je kunt als zwaartkracht een variabel maken, die aanduidtd hoe sterk de zwaartekracht is (bijv : z=0.5)
Dan maak je een variabel 'yspeed'. Elke step moet je zorgen dat yspeed += z.
Voilà, nu is er zwaartekracht.
Nu moet je een variabel 'sprong' ofzoiets. Dan zeg je zolang je de grond(objecten) aanraakt, dan sprong=1. Zodra je drukt dan
{
if sprong > 0 then {
sprong -= 1;
yspeed = -10;
}
}
dit is in GML, je zult het moeten vertalen naar jouw programmeertaal, maar ik hoop dat je het idee begrijpt en dat je er wat aan hebt.
Succes, 2Dparrot
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding