Hoe zorg ik dat de browser zegt dat je een veld vergeten bent in te vullen op mijn website?

Ik wil als ik op de "submit" knop duw (of gelijk welke andere naam de knop ook maar kan hebben), er eerst gecontroleerd worden of alle veldjes ingevuld zijn. Indien dit niet zo is dat hij dit meldt, maar niet met een pop-up dus.

Liefst in Jquery of PHP. Je moet het niet perse uitleggen hier, met een link naar een tutorial kan ik me ook wel behelpen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

een popup gaat niet lukken met PhP, want dat is server-side.

Form validation & notification is wat je bedoelt. JQuery heeft een specialee pluging hiervoor: http://bassistance.de/jquery-plugins/jquery-plugin-validation/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zoek op form validation jquery.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal gaat het niet alleen om de controle of alle velden zijn ingevuld, maar ook of er een realistische waarde is ingevuld. Dat kun je met Javascript prima regelen, hetzij meteen bij het invullen per veld (onChange) of in 1 keer bij het verzenden. In het laatste geval kun je dat met PHP ook wel regelen, maar dan is er alweer een traject browser-webserver-browser afgelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is het volgens wwwebstandaarden geaccepteerde script dat je daarvoor nodig hebt:

function validateForm()
{
var x=document.forms["myForm"]["fname"].value;
if (x==null || x=="")
{
document.write("Dit formulier kan pas worden verzonden wanneer u alle velden hebt ingevuld.");
return false;
}

- - -

Zet dat in een apart bestand dat in de betrokken pagina wordt aangeroepen. En noem het formulier "fname" of geef het een naam die je zelf wilt.

Het script opent geen alert-box, maar zet de tekst in de pagina zelf, zodat de bezoeker weet waarom het formulier niet verzonden is.

Als bovenstaande in Jscript niet zou werken, dan betekent dat dat je browserspecifieke scripts schrijft.
Wat je op het wwweb niet moet doen.
Gouden Regel voor webdevelopers.

Toegevoegd na 2 minuten:
i.h.a. kun je dergelijke validaties het beste client-side al doen, dus via de browser. En dat betekent met javaScipt.

Maar dus niet op de server, wat PHP wel doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-1 Dit is wartaal (sorry witteMus...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is er niet duidelijk genoeg volgens jou ? Dan kan ik dat aanpassen.