Is er een manier om een bepaalde pagina op je website af te schermen zodat je de pagina alleen kan bezoeken met mijn ip-adres?

Vraag zegt denk ik genoeg. Ik hoor 't graag als mijn vraag onduidelijk is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja, dat kan, vrij simpel zelfs... Je moet wel een beetje php kennen. Maar dan is het alsnog verstandig om een wachtwoord (en) gebruikersnaam te gebruiken, dit is veiliger omdat anders alsnog mensen over jouw netwerk wijzigingen zouden kunnen aanbrengen aan jouw website... Daarvoor hoeven ze simpelweg maar een netwerkkabel van je in te pluggen dan (het kan).

Je kan dit dan bijvoorbeeld controleren door dit stukje te gebruiken:

$ipadres = 127.0.0.1; //Hier moet dan jouw ip adres.

if ($ipadres == $_SERVER['REMOTE_ADDR'])
{
//Code uit te voeren als het jouw adres is
}
else
{
//Code als dit niet zo is
}

?>

Toegevoegd na 1 minuut:
$_SERVER['REMOTE_ADDR'] natuurlijk, je moet de goede trema gebruiken, anders werkt het script niet

Toegevoegd na 3 minuten:
Mensen kunnen overigens niet er op komen als je op je eigen computer ook host, dan moet je als ip adres 127.0.0.1 gebruiken, dit is de computer zelf in dat geval.

Toegevoegd na 29 minuten:
Als je het stukje code nog korter wil hebben:

$ipadres = 127.0.0.1; //Hier moet dan jouw ip adres.

if ($ipadres != $_SERVER[‘REMOTE_ADDR’])
{

header('location:home.php');
//Uitvoeren als het niet het opgegeven adres is

}

Hierbij word de pagina naar een andere pagina geleid indien dit niet zo is, en krijgt de rest van de pagina dus niet te zien. Zet dit bovenaan elke pagina waar je dit wil hebben (een include is makkelijker voor evt wijzigingen later)

Maar zoals ik al eerder zei, een inlog is veiliger dan zo'n ip-check, je kan het natuurlijk wel allebei doen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het moet $ipadres = ''; zijn. Een ip adres is altijd een string, nooit integer!:p
Een andere (Apache) manier is om een .htaccess bestand te gebruiken. Ze je "bepaalde" pagina in een mapje samen met een .htaccess bestand waar in staat:

order deny,allow
deny from all
allow from 123.456.789.012

waarbij 123.456.789.012 natuurlijk jouw ip adres is.
Met deze oplossing kun je ook gewone HTML pagina's en plaatjes enzo beschermen. En als je dit eenmaal snapt, is het maken van een login met wachtwoord nog maar een hele kleine stap!