Het netwerk geeft de tweede pc als multimedia-apparaat weer. Hoe kan dat?

Zie screenshot. Iemand enig idee hoe dit kan en hoe dit op te lossen is?
Vanuit elke pc gaat er een UTP-kabel naar een centrale hub.

Als ik op de 2e pc kijk, staat de 1e pc er wel bij (gewoon als desktop) maar hij geeft aan "niet verbonden". Er is dus helemaal geen contact tussen beide pc's.

Ik heb een nieuwe printer gekocht, die gebruikt gaat worden door beide pc's via een netwerk. Weet niks over een netwerk en of ik ook een netwerk in heb gesteld weet ik niet meer.

Picture for question
3 jaar geleden
2.3K
Sonaya
3 jaar geleden
Dank je wel. Voor zover ik het begrijp; mijn netwerk is dus public en had ik DNLA in moeten stellen?
Het gekke is dat ik de huidige printer als gedeeld heb ingesteld, maar dit dus niet lukt omdat ze elkaar niet kunnen vinden. Het vervelende is dat er ook een beveiligde live-webcam (het betreft nl. een bedrijf) op het netwerk zit, dus ik durf er niet mee te rommelen, anders had ik een nieuw netwerk aangemaakt.
Griffin
3 jaar geleden
Beste Sonaya, laat dat idee met DNLA eventjes los, want het maakt niets uit dat de PC's elkaar niet kunnen zien in het netwerk, het gaat er om dat je printer straks gezien wordt door beide PC's. Als het een printer betreft die via Wifi verbonden wordt met de PC's dan is het een kwestie van printer in de modus zetten waarop ie gevonden kan worden in je wifi, en stel je de printer in via een app vanaf een apparaat die ook via dezelfde wifi verbonden is en volg je de stappen van de fabrikant om de printer op beide PC's te installen. Of het is een netwerkprinter met een eigen netwerk-touwtje die je via het bedraad ethernet per PC moet installeren, want via één PC installeren en dan delen met de andere PC via login & pass is niet zo'n handige optie, want dan moet die PC waarop je de printer deelt altijd laten aanstaan. Ook je folders zijn niet standaard gedeeld, je moet expliciet aangeven of je folders wil delen, zolang je dat niet doet dan zal je de PC niet op die manier kunnen benaderen.
Sonaya
3 jaar geleden
Bedankt Griffin, Ik ga de printer op het netwerk zetten, kijken of het lukt.
Later probeer ik de bestanden te delen. Gr. Sonaya
LeonardN
3 jaar geleden
Je stelt niet de goede vraag. Wat lukt er niet en wat wil?
ipv
Wat zie je en je vraagt je af hoe dat kan. Een goede vraag is:
Ik heb een netwerkprinter en wil deze gebruiken op meerdere PC's hoe stel ik dat in?
(uitleg, op dit moment ziet maar 1 PC de printer) Hoe gaat een antwoord op deze vraag nu je probleem oplossen:
"Netwerk geeft 2e pc als multimedia-apparaat weer, hoe kan dat?"
Als iemand die vraag beantwoordt ben je geen steek verder.

Antwoorden (1)

Het antwoord is DLNA, je hebt toen je het netwerk aansloot de vraag gekregen of je het public dan wel private netwerkprofiel wil hebben, als je public had gekozen dan stond alles dicht, immers wil je op een publiek netwerk niet exposed worden als file server, ftp server, multimedia apparaat. Door private te kiezen voor thuisnetwerk maken apparaten zich kenbaar op het netwerk waaronder jouw 2e PC. Voor zo'n functie hoeft het apparaat zich niet te verbinden, die boodschapjes gaat als multicast verkeer over je netwerk, dat mechanisme is bedoeld voor dat soort announcements.