Wat zijn non-functional requirements nu echt en waarom hebben we deze aparte categorie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
26.9K

Het beste antwoord

Functionele eisen geven aan wat het systeem voor de gebruiker moet doen. Dat zijn eisen die door de gebruiker/klant/opdrachtgever moeten worden geleverd. Het gaat direct om het bereiken van het doel van de opdrachtgever.

Bijvoorbeeld: het vervoermiddel haalt een gemiddelde snelheid van 140 km/u.

Niet-functionele eisen zijn eisen die ook aan het systeem worden gesteld, maar die niet direct bijdragen aan het bereiken van het doel. Ze zeggen hoe, hoe goed, hoe snel, hoe betrouwbaar het systeem moet zijn.

Bijvoorbeeld: de snelheidsweergave van het vervoermiddel is zichtbaar bij een omgevingslichtintensiteit van X tot Y.

Ander voorbeeld: de maximale tijd die nodig is om een uitgevallen onderdeel van het systeem te vervangen, bedraagt 3 uur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een voorbeeld van een functionele vereiste: "De naam die je intikt moet onthouden worden."

Een voorbeeld van een niet-functionele vereiste: "De ingetikte naam moet worden opgeslagen in een browsercookie."

Functionele vereisten zeggen iets over WAT er gedaan moet worden, niet-functionele over HOE het gedaan moet worden. Je kunt pas bedenken HOE je iets oplost als je weet WAT er opgelost moet worden. Die WATs komen vaak van iemand die weet wat ie wil maar dat niet uit kan werken. De HOEs komen van de techneut die het wel uit kan werken, maar niet weet wat er nu eigenlijk precies gewenst is.

Het zijn dus twee categorieen omdat het over twee verschillende soorten vragen gaat die door twee verschillende soorten mensen worden beantwoord.