Hoe evalueer ik een formule in Excel 2007?

Ik doe het volgende:

- In cel A1 staat de waarde 5.
- In cel A2 staat de waarde 6.

- Cel A1 heeft de naam "alpha".
- Cel A2 heeft de naam "beta".

- In cel A3 staat de *tekst* "alpha*beta".

In cel A4 wil ik nu het resultaat van de formule die in cel A3 staat. In dit geval moet in A4 dus de waarde 30 komen.

Nu kan ik natuurlijk in cel A4 de formule "=alpha*beta" zetten, maar dat is niet wat ik wil.

In vorige Excel-versies kon ik het Analysis ToolPak installeren, en in cel A4 de formule '=evaluate(A3)' zetten (of '=evaluate("="&A3)', dat weet ik niet meer precies). Dat werkt in Excel 2007 niet meer.

Hoe dan wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In werkelijkheid wil ik de formule zelf samenstellen uit een aantal andere cellen. De gebruiker kan kiezen welke getallen worden gebruikt (in dit geval "alpha" en "beta"), en welke bewerking (in dit geval vermenigvuldigen). Dat is te complex om hier helder te verwoorden. Vandaar dat ik het probleem heb teruggebracht tot de essentie.

Het beste antwoord

Als ik het goed begrijp wil je je users in tekst een formule in laten voeren die vervolgens berekend moet worden?

Laten we eens bij het begin beginnen, hoe ga je op deze manier voorkomen dat de gebruiker iets verkeerds invoert? Onbegrepen tekst, wel of geen spaties, een x ipv een * etc etc. veel te veel mogelijkheden om iets fout te doen zou ik zeggen.

Het lijkt mij in ieder geval een stuk handiger met behulp van drie drop-down boxen te werken, in de eerste som je de variabelen op, de tweede heeft de operanden en de derde wederom de variabelen. De gebruiker kan nu wél zelf de formule bepalen, maar uit een door jou vastgestelde set met mogelijkheden.

Mooie voordeel hiervan is ook dat je dan drie lossen onderdelen hebt waarvan je vervolgens prima een formule kan maken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh ja, volgens mij is evaluate nooit een functie geweest die je in kon voeren maar een mogelijkheid om je formules na te kijken door niet alleen het eindresultaat te laten zien maar de mogelijkheid te bieden stap voor stap in de daadwerkelijke volgorde door de formule heen te stappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Formulas can often be difficult in Excel. If you aren’t a math whiz, you may not recall the standard order of precedence that Excel uses. For example, within a formula, multiplication is performed before any addition or subtraction and calculations within parenthesis are performed before any others. If you do not understand how Excel is performing a calculation, you can use the Evaluate Formula option to make it clearer.

Within Excel, click the cell you want to evaluate. On the Formulas tab, in the Formula Auditing group, click Evaluate Formula. Click the Evaluate option to watch as Excel evaluates each step of the formula.