een pdf is een type bestand dat gemaakt is om op iedere computer te lezen is. Een illustrator bestand kan niet iedereen openen, net als een indesign bestand. Wat te denken van een word bestand in een lettertype wat je computer niet heeft?

Poteble Document Format.
PDF (Portable Document Format)
Is een file format waarin alle elementen van een geprint document als een electronisch beeld weergegeven worden Dit beeld kan bekeken, geprint en doorgestuurd worden. PDF files worden gemaakt met behulp van programma`s als Adobe Acrobat, Acrobat Capture, of vergelijkbare produkten. Met een pdf kan je niet zoveel. Je kan er pagina's in toevoegen, je kan teksten (soms) kopieren. Plaatjes eruit halen lukt al niet meer (en anders weet ik als dtp-er dat niet).

EPS
Encapsulated Post Script (File). Een vector-georiënteerd grafisch bestandsformaat ontwikkeld door Adobe Systems. EPS heeft vaak de voorkeur voor vele computer-illustraties, vanwege zijn efficient gebruik van het geheugen en goede kleurbeheersing.

Met een eps kan je bestanden echt aanpassen in illustrator. Een eps kan je doordat het uit vectoren is opgebouwd uitrekken tot vrachtwagen formaat en meer, maar een pdf kan dat niet. Een pdf is als wat dat betreft net als een stempel, onveranderbaar (tenzij het in illustrator gemaakt is. Soms kan je het dan via illustrator weer open breken).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
PDF is een document type. Speciaal om uitwisselbaarheid op internet mogelijk te maken. Daar kun je lokaal weinig mee tenzij je Acrobat pro hebt, maar zelfs dan is het vooral bedoeld om een afdrukbaar document te maken dat via internet verspreid wordt.

EPS (encapsulated post script ) is het formaat dat je op je eigen computers gebruikt, als grondstof voor de pdf, zeg maar.
EPS is een vector bestand waarmee je heel veel kunt met de juiste programma's. Daarin maak je de originelen voor wat uiteindelijk bijvoorbeeld een pdf wordt.
Het eps formaat wordt door zowel vector-illustratie programma's als illustrator en corel draw herkend en gemaakt, als door opmaak programma's zoals LaTeX.