Draait een spel of programma (Bijvoorbeeld World of Warcraft) beter wanneer deze is geinstalleerd op de C:/ ?

Gelieve zowel een antwoord te geven als de algemene vraag van de titel, als de vraag in de volgende uitleg (indien het antwoord hiervan althans afwijkend is).

Ik heb twee fysieke schijven in mijn laptop. C+E:/ (2 virtuele schijven op 1 fysieke dus) en D:/

Ik heb World of Warcraft op mijn E:/ geinstalleerd omdat daar véél meer ruimte over was. Op mijn C:/ had ik standaard nog maar 5GB over, dus de enige plek was D:/ of E:/ Nu staat ie dus geinstalleerd op de E schijf.

Zal ik een verbetering merken als het spel zou installeren op de D:/ of op de C:/ schijf?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Plz. correct me if I'm wrong maar volgens mij kun je 'm het beste op je tweede fysieke schijf installeren. zeker als daar verder nix op staat dat gelijkertijd draait, hoeven die lees-/schrijfkoppen zich alleen maar met WoW bezig te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal wellicht iets sneller gaan als je het installeert op de andere schijf, de D:\ in jouw verhaal. Dan draait de laptop op de ene schijf als OS en kan bij de data van het spel op de andere schijf. Hierdoor zal je minder tijdverlies hebben als er gelijktijdig een schijf wordt benaderd.
Als je een extended partitie hebt op een schijf (jouw E:\) zal deze toch gebruik maken van dezelfde koppen om te lezen. Het is alleen een apart stuk op de schijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel dat ik nu 20FPS heb daarmee, wat zal ie dan worden denk je als ik 't installeer op de D:/ En hoeveel geheugen moet er daarnaast nog vrij zijn? Ik heb op de E nu nog 15GB over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de data hoef je niet erg veel ruimte vrij te hebben, je OS moet wel voldoende ruimte hebben. Let ook op je pagefile ruimte, als deze te weinig ruimte heeft kan je die verplaatsen naar een andere schijf en vergroten of een tweede aanmaken.
Ik ben bang dat je niet veel verschil zult merken, dus daar hoef je het niet echt voor te doen.

WoW is veel meer afhankelijk van zaken als videokaart en intern geheugen (videokaart op de eerste plaats).
De toename doordat lees/schrijf acties van het spel op je harde schijven iets beter zijn georganiseerd valt in het niet daarbij (al zal die er theoretisch natuurlijk wel zijn).

WoW neemt bij mij in totaal nu 36 GB in beslag (dit is inclusief alle patches en uitbreidingen). Omdat er voor WoW van tijd tot tijd fikse patches uitkomen zal je daar rekening mee moeten houden voor de toekomst en dus een aantal GB extra moeten reserveren.

In dit perspectief zou ik in jouw geval zeker WoW niet op C: installeren (vanwege de krappe 5 GB). E: is prima als je daar meer ruimte hebt of D: als dat beter uitkomt (qua ruimte)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag je me uitleggen hoe jij aan die 36GB komt xD Ik had 'm al draaiende en ingestalleerd op E:/ omdat ik sowieso te wenig had op C:/ Ik wilde alleen weten of de performance zou verbeteren wanneer op E:/ of D:/ Maar jij zegt dat je 36GB hebt.. Ik zit aan de 25,7 en ben volledig up to date, t/m cataclysm? :) (geinstalleerd vanaf 0.0 tot 4.2 in 1x via online client (geen enkele cd gebruikt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja misschien dat het 'm daarin zit dan (speel de game sinds de beta stresstest in november 2004 en daarna het spel zelf nooit opnieuw hoeven installeren). Op zich wel interessant dat er zoveel verschil in zit dan. Patches zijn bij mij uiteraard stap voor stap steeds geinstalleerd. Maar anyways om terug te komen op je vraag: nee je zal het niet merken in de zin dat het spel soepeler zal lopen.