net zoals bovenstaande antwoorden raad ik ook C# aan.
en dan WPF voor lokale programma's en silverlight voor web programma's / spelletjes

wil je echter meer software voor telefoons maken of met open source software werken dan kan je beter in java gaan werken.

voor java programmeren raad ik eclipse aan
vervolgens moet je ook even visual eclipse downloaden waardoor je een standaard database met functies hebt net zoals in gamemaker.
deze kan je dan gewoon in je programma slepen.
het verschil zit hem er dan in dat je ook de code daarachter nog weer kan aanpassen.

ook komt eclipse er dan wat meer uit te zien zoals visual studio.

wil je ook voor mobiele telefoons programmeren dan heb je de eclipseME plugin nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In game maker komt object georienteerd programmeren erg naar voren. Als ik jou was zou ik Java of C# eens oppakken. Voordeel van Java is dat er iets meer over is te vinden op internet en dat het gratis is, bij C# is Visual Studio een must en dat kost geld.

De programmeertalen zijn vrij makkelijk te beheersen, je moet alleen wel een goede inleiding programmeren vinden ergens op internet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ hierboven Visual Studio is gratis ;)

Je kan misschien ook eens kijken naar XNA, dat is een framework voor C#. Je moet dan Visual Studio C# 2010 downloaden ( registreren is verplicht, maar gratis ), en het XNA 4.0 framework. Hier zijn ook wel wat tutorials voor te vinden op het internet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Let op, het gaat dan wel om de Express versie van Microsoft, die kan niet alles wat de commerciele versie kan!