Wat is het verschil tussen "managed", -en "Unmanaged" code?

Klopt het dat Unmanaged code, code van een programma of bestand is dat niet geschreven is binnen het .Net framework?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat klopt inderdaad. Managed code draait in het .Net framework. Unmanaged code draait daarbuiten en is meestal een exe-programma, waarop .Net geen invloed heeft of anders gezegd: het draait buiten de invloedssfeer van .Net. Met unmanaged code kun je wat meer onderwater dingen doen, wat tegelijkertijd ook een nadeel is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet zo bij de hand. Maar met onderwater dingen bedoel ik dat je niet beperkt wordt door .Net. Dan zit je in het keurslijf van .Net en mag je alleen de zaken uitvoeren, waarvan .Net vindt dat dit mag. Met unmanaged code kun je via een executable bijvoorbeeld het geheugen direct aanspreken, iets wat met de managed code in .Net niet kan. Voordeel is dus dat je meer zaken kunt doen, waarbij je niet tegen de beperkingen van .Net aanloopt. Maar dit is tegelijkertijd een nadeel, omdat het mooie van .Net juist is dat bepaalde zaken die problemen zouden kunnen opleveren niet mogelijk zijn. En met unmanaged code kun je juist heel vervelende fouten veroorzaken, als je het unmanaged programma niet goed hebt opgezet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op http://www.developer.com/net/cplus/article.php/2197621 wordt het wel aardig uitgelegd.