Onderstaande bron geeft een uitgebreid onderzoek met redelijk intelligente vergelijkingen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het belangrijkste nadeel van .NET is dat het Windows only is dat betekent dus dat het niet zou werken op Linux of Mac OSX of je moet Bootcamp ( Mac OSX ) of Wine ( Linux ) gebruiken maar dan wel je natuurlijk wel enorm omslachtig bezig.
Als je dus wilt leren programmeren zou ik toch met Java beginnen zo heb je een bredere groep die je kan aanspreken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
.NET kan sneller mee ontwikkeld worden en is eigenlijk voornamelijk voor windows omgevingen het meest geschikt. J2EE is vaak duurder maar wel robuuster en hanteerbaarder, dit zie je veel bij grotere bedrijven gebruikt worden zoals banken en verzekeraars. Heel geschikt voor grote gedistribueerde bedrijfsprocessen.

Het is vaak afhankelijk van wat de klant aan omgeving heeft staan (of wat hij wil). Voor een J2ee georienteerde omgeving is er nogal wat ijzer nodig om naast de windows omgeving te plaatsten die de meeste bedrijven al bezitten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
.NET werkt sneller, omdat die virtuele machine dieper in je OS zit + het is native windows. Echter kan het ook op mono gedraaid worden op een linux bak. J2EE is echter een stuk flexibeler.

Mijn grootste voordeel van .NET is dat het met een Direct X library, makkelijk 3D aan kan.