Hoe zet je een eigen server op?

Kan iemand mij heel simpel in jip en janneke taal uitleggen hoe je je pc om kan bouwen tot server waar een site op kan draaien met diverse software?
En kan je hem nog gewoon gebruiken als pc als hij omgebouwd is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (2)

Een (huis, tuin & keuken) server is niet zo heel veel anders dan een gewone PC, dus die je wel ombouwen. Wel is het gebruik van een server anders, want zo heb je heel veel diskruimte nodig, veel interne geheugen en wat meer en/of snellere netwerkverbindingen. Daarnaast doe je niks met het scherm, dus goeie grafische kaart heb je helemaal niet nodig. Ook geluid is niet nodig.
Voor je site kan je dan bv Apache webserver gebruiken of Microsoft's IIS. Je moet dan geen Office pakketten, spelletjes enzovoorts installeren, want die gebruik je toch niet op een server.
Bedenk wel dat als je met je server aan het internet hangt, dat je dan wel heel goede antivirus software moet hebben en de laatste patches van je webserver enzovoorts direct installeren, anders word je gehackt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een server is niets anders als een computer met een netwerk verbinding en een stukje software erop.
Want daarmee hangt af welke software je op die server moet installeren.

Dus als je al een goed werkende computer hebt, en die computer heeft ook een goede netwerk/internetverbinding, dan heb je alleen nog maar software nodig waarmee die computer een server wordt.

Ook is het handig te weten of die server met een bepaalde percentage altijd online moet zijn. Want als de 220 uitvalt, dan zal de server ook uitvallen. Dat kan je wel weer opvangen met een UPS, en dan zou je ook de internet router hierop moeten aansluiten.
Hierbij is dan nog niet rekening gehouden als de computer kapot gaat, of de harde schijf crasht.
Hele gespecialiseerde bedrijven hebben vaak nog een schaduwserver draaien. Mocht er eentje uitvallen, dan neemt de ander het over. Maar die hebben dan ook vaak een hele hoge Online percentage van 99,x procent.

Ook zou je aan beveiliging moeten doen, zoals een goeie firewall en virusscanners welke de server continu monitoren op aanvallen van buitenaf. Een computer welke 24 uur per dag online is, is een gewild object voor hackers.

Ik heb geen stap voor stap instructie voor je, maar wel wat eigenschappen waaraan je moet denken als je een goede server wilt opzetten. Succes hiermee.