zou er iemand willen uitleggen wat een object is in de informatica ? ( ik gebruik momenteel java)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (3)

Als je als programmeur een klasse schrijft in een objectgeorienteerde programmeertaal en deze ook nog in het geheugen aanmaakt, dan heb je als het programma uitgevoerd wordt op dat moment een object. Het object bestaat dus alleen als het programma uitgevoerd wordt. Van een klasse zijn meerdere objecten te maken. Als de klassen vastleggen welk soort data (bijvoorbeeld hoogte en breedte van geometrische figuurtjes) er aangemaakt kunnen worden, dan bevatten de objecten de data op dat moment. Zoals een hoogte van 6 en een breedte van 12.

Dus stel je maakt een programma waarmee je geometrische figuurtjes kan maken. Dan heb je bijvoorbeeld een klasse rechthoek. Een voorbeeldje in C++:

class Rechthoek
{
public:
Rechthoek( int /* hoogte */, int /* breedte */); // dit is de constructor
};

Op een andere plaats in het programma kan je nu een object van die klasse rechthoek maken. Dus:

Rechthoek mijnRechthoek( 6, 12 );
Rechthoek jouwRechthoek( 32, 2 );

Dus als het programma uitgevoerd wordt dan heb je in het geheugen van de computer de objecten mijnRechthoek en jouwRechthoek zitten met de maten.

Als je meer wilt weten raad ik je aan om op internet te zoeken naar "objectgeorienteerd programmeren" of als je engels kunt "objectoriented programming/design".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kort gezegd is een klasse een verzameling eigenschappen en functies en is een blauwdruk voor de objecten. Van een klasse is er maar 1 en van objecten kunnen er meerdere zijn.

Je kunt de eigenschappen van een object veranderen of beïnvloeden zonder de klasse aan te tasten. Functies kunnen die eigenschappen beïnvloeden.

Het object georiënteerde model is een handige aanpak, om je code leesbaar te maken voor anderen en herbruikbaar en efficiënt. Je kunt door te sleutelen in de klasse alle objecten beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een object is een instantie van een klasse.

Een klasse is een verzameling kenmerken met een naam.

class klasse{

}

Meestal heeft een klasse velden, eigenschappen en methodes.

In de velden zitten waarden.

class klasse{
veld1 = rood
veld2 = 2
}

Deze waarden kunnen in het algemeen worden aangesproken via eigenschappen (properties).

class klasse{
Property setVeld1(kleur){
veld1 = kleur
}

Met methodes (methods) kunnen in een klasse bewerkingen (meestal op velden) worden uitgevoerd.

class klasse{
method 2XVeld2(){
veld2 = veld2 * 2
}

Maakt dit iets duidelijk?

Toegevoegd na 2 uur:
Je kunt hier:

http://nl.wikibooks.org/wiki/Programmeren_in_Java/Klassen

één en ander over Java klassen nalezen!
rose