Wanneer je op een website thumbnails hebt met daarachter grotere foto's: worden de grotere foto's geladen als je de pagina opent of alleen bij clicks?

Ik heb een website met daarop diverse foto's. Wanneer je hierop klikt verschijnt er een grotere versie van deze foto. Nu wil ik i.v.m. de zwaarte van de pagina weten of beide foto's (groot en klein) worden geladen wanneer je een pagina opent of dat de grote versie alleen bij een click geopent word.

Op dit moment heb ik de beelden gecropt op de pagina staan zodat er maar 1 beeld geladen wordt, maar de 'pagespeed' module van Google geeft aan dat ik ruimte kan besparen wanneer ik de afbeeldingen comprimeer.

Nu is het dus de vraag welke optie het voordeligste is qua laadtijd van de pagina.
- 2 verschillende formaten waarbij de grotere versie alleen geopent wordt door er op te klikken
- 1 formaat die kleiner op de pagina wordt weergegeven.

Alvast bedankt.
Frank

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De laadtijd van de pagina wordt niet beinvloed door die 2e afbeelding. Er kan immers pas op geklikt worden wanneer de pagina klaar is met laden.

Ik zou je aanraden om de optie te kiezen om 2 aparte afbeeldingen te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

als je in je tag de grote foto laadt, en die verkleind met width= en height= wordt de hele foto geladen. Voordeel is dat deze dan in de cache zit, en niet opnieuw geladen hoeft te worden, nadeel is dat _alle_ foto's op de pagina dan helemaal ingeladen worden.
Meestal is het beter (aardiger voor je bezoekers en je server)is om de thumbnail (verkleinde versie) in het te zetten.