Mag je nog een film of muziek downloaden via torrent of is dat altijd illegaal?

Bij Youtube kun je ook muziek downloaden en veel films staan er in delen op, die je aan elkaar kunt knopen en zo ook kunt zien.

Zit er een verschil tussen en wat mag nog?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (4)

Media (muziek en films) kan je voorlopig nog legaal downloaden. Dit omdat het nog in een grijze zone betreft.

Let wel op, als je via torrent download dat je de upstream afzet. Uploaden van deze media is dan weer strafbaar.

Toegevoegd na 50 seconden:
Een kopie voor strikt eigen gebruik (een "thuiskopie") mag altijd worden gemaakt, ook als het werk van een illegale bron afkomstig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goede tip over dat uploaden
rose
13 jaar geleden
Goh. En bij welke client kun je het uploaden afzetten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@rose: In µTorrent kun je de upload uitschakelen. @Boksboks: Jij hebt ook ten dele gelijk. Als er niemand meer zou uploaden, zou het torrentsysteem ophouden te bestaan. Maar dan ga je ervanuit dat iedereen zich aan de wet houdt. En getuige de vele gebruikers buiten Nederland, waaronder velen voor wie ook het downloaden strafbaar is, valt dat wel mee. Ook als de helft niet uploadt, blijven torrents prima in leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, dat ben ik ook wel met je eens hoor, Boksboks. Daarom upload ik zelf ook, ongeveer evenveel als ik download.
Het downloaden van films en muziek is legaal (tenminste nog). Het uploaden van Films en muziek is wel illegaal. Hier zit hem ook het probleem in het gebruik torrent programma's.
Omdat je tijdens je download ook je upload openstelt ben je ook meteen strafbaar. Want als er iemand bij jouw je gedownloade film of muziek download (wat voor jouw uploaden is) ben je dus strafbaar.

Voor software zijn er andere regels, bij software is zowel uploaden als downloaden strafbaar (als het dus om gekraakte software gaat.)

Conclusie : Eigenlijk mag je met een torrent programma niets downloaden tenzij je je upload stream op nul zet.

Toegevoegd na 2 minuten:
wat er op youtube staat mag je van uitgaan dat downloadable is. Mocht het toch de copyright schenden dan moeten zij het van de site afhalen.

Het aan elkaar zetten van de filmpjes is volgens mij niet strafbaar. Tenzij je het eindresultaat voor commerciele doeleinde gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
via lime dinges kan het legaal als je de bestanden die je download meteen in een andere map zet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Terwijl je bezig bent met downloaden, uploadt Limewire ook delen van datgene je aan het downloaden bent. Na het downloaden het bestand verplaatsen, helpt niet, want dan is het kwaad al geschiedt. Je moet je upload uitschakelen (hetzij in het programma zelf, hetzij door de daarvoor gebruikte poort te blokkeren).
Een alternatief is inderdaad niet "Lime dinges" :) maar Limewire. Maar ook met Limewire "deel" je jouw bestanden met anderen tenzij je dit in de instellingen aanpast. Voordeel is wel, ook limewire kun je gratis downloaden.

Een nog een andere optie is het downloaden via Nieuwsgroepen / newsgroups. Dit is echt éénrichtingsverkeer, dus alleen downloaden.