Hoe kan ik JPEG- of TIFF-bestanden transparant maken voor plaatsing op een website?

De meeste afbeeldingen hebben een witte achtergrond. Als ik die op een gekleurde ondergrond plaats blijft de witte achtergrond hinderlijk zichtbaar. Die zal op een of andere manier transparant gemaakt moeten worden. Op internet worden GIF, PNG en BMP als bestandsformaten genoemd. Welke bestandssoort is aan te bevelen voor internetgebruik en waarom?

13 jaar geleden
in: Internet
15.4K

Het beste antwoord

Ik gebruik voor transparante afbeeldingen altijd PNG. PNG heeft de eigenschap dat een pixel met een bepaalde kleur deels transparant kan zijn. Met GIF is het óf volledig transparant of een kleur. PNG ziet er dus gelikter uit. BMP is helemaal niet aan te raden, die ondersteunt geen transparantie en levert bestanden met enorme bestandsgroottes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

GIF of PNG werken op internet het best met transparatie. Maar je moet dus wel in een fotobewerkingsprogramma het deel dat je transparant wil maken "verwijderen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sla de JPG als GIF op. Je kan in Photoshop of PaintShopPro een specifieke kleur de eigenschap van transparantie geven. In jouw geval is dat dan de witte achtergrond.
Zelf maakte ik het transparante deel in een plaatje op mijn website altijd knalrood, dat is makkelijker tijdens het bewerken. Je voorkomt zo ook dat een paar verdwaalde pixels met de specifieke transparante kleur ineens de kleur van de achterliggende layer of achtergrond laat doorschijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het makkelijkste is om het met PhotoFiltre te doen. Kun je gratis downloaden en er is gewoon een knopje met transparant, dan selecteer je de kleur die transparant moet worden dan klik je gewoon op OK. Je kunt het plaatje alleen na de tijd niet meer bewerken. Dan moet je eerst het transparante weer weghalen.