Wordt reclame op je hotmail pagina gebaseerd op je browse geschiedenis?

Ik heb soms de indruk dat de reclamebanners 'weten' welke sites ik bezocht heb. Gisteren een website bezocht voor hondentrimspullen en vanmorgen zie ik de advertentie van een online dierenwinkel (zie plaatje).

Ik vind dat wel heel erg toevallig. Of is dit algemeen bekend en ben ik de enige die zich erover verbaasd? Toeval zou ook nog kunnen.

Picture for question
13 jaar geleden
in: Internet
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie al maanden de artikelen verschijnen die ik bij wehkamp bekeken heb... krijg het met geen mogelijkheid weg dus het zou maar zo kunnen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verwijder je browsing geschiedenis, dan verdwijnen de cookies met de informatie ...

Het beste antwoord

Dat is inderdaad precies hoe Google-ads werkt, en je ziet het op vele sites. Met steekwoorden en browsergeschiedenis. Als op een forum bepaalde termen of woorden vele voorkomen, krijg je daar op een gegeven moment reclame voor. Maar ook als jij bepaalde dingen opzoekt op Google of sites bezoekt, zie je in die categorie reclame voorkomen. Zelfs de bedrijven waar je spam van krijgt komen voorbij.

Zo probeert google zo veel mogelijk de advertenties (waar ze van moeten bestaan, want google is voor de gebruiker verder natuurlijk gratis) aan te passen aan de doelgroep, zodat je zo efficient mogelijk met je reclamebudget omgaat en zo veel mogelijk inkomsten genereerd - wat gebeurt als mensen op die reclame klikken, en dat is vaker dan je denkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel wel, naar virtual revolutions gekeken zeker ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt eerlijk gezegd niet bekend ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We hebben het wel eens uitgeprobeerd op een forum, ene paar jaar terug. Het forum ging over (elektrisch) roken, maar doordat je daarvoor en voor roken geen reclame mag maken, kwamen er aan de lopende band reclames voor stoppen met roken voorbij. Totaal de verkeerde doelgroep dus, maar ala.
Om het systeem uit te proberen hebben we toen een paar draden helemaal verziekt door de hele tijd merken als lego en tupperware honderd keer in te tikken (nouja, knippen en plakken) en jawel hoor, na een dag of twee, drie kwamen de eerste lego- en tupperware-ads voor bij zeilen. Tegenwoordig gaat dat nog veel sneller trouwens. Vaak binnen een dag al.
paulus811
13 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Weer een mysterie opgelost.

Andere antwoorden (7)

Het is geen toeval.

Google Mail doet het idd. Op basis van de mails die je ontvangt, krijg je erboven een passend reclame boodschap.

Wehkamp doet het op basis van de artikelen die laatst geselecteerd hebt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hiervoor maakt men gebruik van cookies. Daarin worden vele zaken in bewaard. Daarom zie je ook soms de boodschap op een site dat je cookies moet aanvaarden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verbazend hoe dat werkt, als ik bij Wehkamp iets heb besteld of interesse toonde voor een bepaald artikel, kwam het vervolgens continue voorbij.
Volgens mijn schoonzoon werkt het inderdaad precies zoals Marleen beschrijft.
Maar als je het nog niet doorhad, is het een hele gekke ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ligt aan de geschiedenis én aan de zogenoemde "cookies" de cookies bewaren zegmaar alles wat je hebt gedaan op het internet. als je wilt kan je die ook verwijderen. kijk voor meer info op deze site: http://www.dulu.info/internet/2010/05/Hoe-verwijder-ik-cookies-van-mijn-computer.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik krijg al mijn GV mailtjes op G mail. Als ik een berichtje over een spirituele vraag krijg, komen er idd allerlei reclames op spiritueel gebied voorbij! B.v. hoe je voor slechts €360,- helderziende kunt worden. Dus absoluut geen toeval!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel, als u bij hotmail een email verzend zal er een zoekrobot naar bepaalde links zoeken in verband met je mail dat je juist gestuurd hebt, en aan de hand van die links zie je reclame naar uw smaak.

Toegevoegd na 3 minuten:
Van marleen is het ook juist maar zij heeft zich meer gericht naar google search robots
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tracking Cookies dragen er zorg voor dat u reclame ontvangt over het onderwerp van de site waar u mee bezig bent.

Gewone Cookies worden achtergelaten op uw computer om de veelgebruikte sites sneller op te roepen.
(u kunt zelf instellingen daaromtrent aanpassen)

Ook postorders en zoekmachines gebruiken die methode.
U kunt via de instellingen van de site zelf bepalen of en wat u wilt ontvangen.

Tracking Cookies zijn overigens ongevaarlijk ook al denkt een virusscanner daar anders over.

Bedenk dat ivm het delen van de computer met huisgenoten mbt een postorder uw laatste zoekgegevens zichtbaar staan. (oa Wehkamp) ,
en dan kan er beter info op staan over witgoed.

Maar zoals ik al zei, die service is uit te schakelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Via de onderstaande adressen kun je aangeven dat je dergelijke advertenties niet meer wilt (opt-out).

Bij beide sites kun je even op een knopje klikken en dan wordt onthouden dat je dat niet meer wilt.