Welke vormen van internet censuur ben jij tegengekomen?

ik schrijf hier hier momenteel een artikel over,
maar ik kan altijd wat over het hoofd hebben gezien.
alle voorbeelden zijn welkom van het censureren van blogs en reacties tot aan de Chinese firewall.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
1.6K

Het beste antwoord

vrienden in turkije moeten wel eens met hun proxy spelen om sites te kunnen zien waar ik ze op attendeer (zoals soms op youtube)

internetters in china zullen daar ook last van hebben etc etc

maar zo ben ik censuur op het internet tegengekomen. niet zo direct dat ik geen pagina's kon bekijken, maar wel vrienden in het buitenland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Of dat er echt sprake is van internetcensuur vraag ik me af...

Het is vaak de context van een onderwerp, waarin je iets weer geeft...

En nu begeef ik me (spreekwoordelijk) op glad ijs...

Zo kun je de deportatie naar de concentratiekampen in WO II ter discussie zetten. Dit wilt niet direct zeggen dat je dit ontkent. Maar wel dat je hier een aantal antwoorden op zou willen hebben. En het is dan vervolgens aan jou om iets met die antwoorden te doen...

Het zal dan afhankelijk zijn van de vraagstelling of iets verwijderd wordt, of dat de vraagstelling een kans krijgt...

De waarheid zeggen op, of over bepaalde dingen is nog wel eens onderhevig aan censuur. Vooral daar, waar het citaten betreft en het dus een bepaald persoonlijk tintje krijgt. Dat eveneens kan worden geïnterpreteerd als een directe aanval. En dat zie ik hier op GV ook nog wel eens terug. Alsof je in je vraag, of antwoord rekening met iedereen kunt houden?

Wanneer iets verwijderd en dus gecensureerd wordt dan is er vaak sprake van het zeggen van de waarheid. Dat de waarheid vervolgens een persoonlijke aanval lijkt te bevatten dat doet veelal als motivatie om iets te censureren...

Ik heb ooit eens in een persoonlijke column in een forum één verwijzing gemaakt naar een bepaald jaartal tussen '40-'45. Hierop volgde een wekenlange discussie, of dat er nu wel of niet sprake was van ontkenning van de 'Holocaust'. Het bleek achteraf over de context en het zinsverband te gaan. Terwijl de verwijzing naar dat bepaalde jaar betrekking had op een bepaalde wetenschapper uit Australië. Daar zat dus geen woord Duits bij...

Het blijft gewoon discutabel, of dat er nu wel of geen sprake is van censuur...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit begint bij de vraag wat is censuur?

In China is het duidelijk, als ik daar iets op het internet zet wat de regering niet bevalt halen ze dat er zo af. Censuur.

Volgens wikipedia is censuur het gebruiken van macht om informatie te achterhouden of expressie aan banden te leggen.

Enkele voorbeelden van censuur:
- Het verbieden van bepaalde boeken, hoofdstukken, zinnen en woorden.
- Het wegpiepen van vloeken
- Het veranderen van bepaalde woorden in chats in ***
- Het wegwerken van gezichten/bloot

Als ik met mijn gmail een mailtje stuur naar een vriend waarin ik hem vertel dat de kernwapens die ik bij hem besteld heb gewoon zoals afspraak morgen geleverd kunnen worden. Ik geef er vervolgens een adres bij, dan durf ik er om te wedden dat of het mailtje onderschept wordt, of ik de volgende dag sterk in de gaten wordt gehouden door de politie of een inval krijg. Is het feit dat google al mijn gmail leest en scant censuur? Of is dat het pas als ze daadwerkelijk een mailtje onderscheppen?

Misschien is het leuk om het verhaal van google mee te nemen. In de gebruikersvoorwaarden wordt vermeld dat je met het gebruiken van google hun rechten geeft om alles te lezen en te gebruiken (bv. voor gerichte advertenties).

Succes met je artikel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op deze site zit ook censuur...

Plaatjes worden gewist, vragen worden gewist, antwoorden worden gewist, reacties worden gewist, namen worden gewist, avatars worden gewist, personen worden gewist...

Dit antwoord zal ook wel gewist worden... Let maar op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:( Kan toch niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gelukkig niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, he's back, the prodigal child!
Watskebeurt, Xinix?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goh gewoon xagnix...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja en als ik meedoe een dagje, dan sta ik weer meteen bovenaan... en een weekje dan ook in het weekoverzicht...
Yep, bij web-log reageerde er iemand op een blog van mij, alweer 2 jaar geleden was dat. Pasgeleden kwam ze via google haar eigen antwoord weer tegen, en mailde ze of ik haar naam wou verwijderen.

Toen ik daar niet op reageerde liet web-log me de volgende dag al weten dat ik haar naam moest verwijderen, uit nota bene haar eigen reactie die ze zelf geplaatst had, anders ging m'n blog op zwart. Let wel, in het blog zelf stond nergens haar naam, alleen in haar eigen reactie erop!

En: hoe dom kan iemand zijn? Toen reageerde zij daar weer op, alweer onder haar eigen naam !!! Ook die heb ik toen maar weer verwijderd, maar was het er totaal niet mee eens.

Ze dreigde in haar email aan mij en aan web-log met "rechtelijke stappen", en web-log zal wel geen gedoe willen. Maar dit was absoluut niet iets om "rechtelijke stappen" (haar woorden dus) voor aan te spannen. Ik had het er zelf graag op aan laten komen, vandaar dat ik ook niet op haar email gereageerd had. Ik vond dit van web-log regelrechte censuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk censureren alle grote web-logs en fora. Al is het maar door het wegwerken van scheldwoorden.

Daarnaast heb je natuurlijk ook nog een postitieve vorm van censuur: zo hebben alle Nederlands internetproviders sinds kort afgesproken een lijst met kinderpornowebsites te blokkeren.