Waar moet online enquête software aan voldoen om kwalitatief een goede enquête af te kunnen nemen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

- Je moet er alle soorten vragen mee kunnen stellen, op elke meetniveau.
- Het moet een exportfunctie hebben, naar excel, zodat je de data makkelijk naar spss of een vergelijkbaar programma kunt overhevelen
- je moet een garantie hebben dat iemand maar een keer kan meedoen
- verder moet het aan alle eisen voldoen waar normaal onderzoek aan moet voldoen (maar in de praktijk volgens mij niet altijd voldoet, maar da's een ander verhaal).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Deelnemers moeten een wachtwoord nodig hebben om te kunnen meedoen.
Zonder wachtwoord of persoonlijke inlogcode kan iemand namelijk oneindig vaak meedoen. Dat werkt een onjuist beeld van de werkelijkheid in de hand.

Zo kan bakker Smul 100 x invullen dat bakker Smul de lekkerste bakker is. Als je 150 deelnemers hebt, lijkt het net of 2/3 hem fantastisch vindt, terwijl er altijd zulke grappenmakers tussen zullen zitten.
Wanneer je dat bij voorbaat onmogelijk maakt is de kans op eerlijke antwoorden groter.
Ook wie bakker Smul onderuit wil halen, kan dat dan maar 1 keer doen in plaats van eindeloos vaak, en dat geeft niet, want ook negatieve antwoorden kunnen correct zijn.

1 persoon kan uiteraard vanaf diverse pc's bij zo'n lijst als die op internet staat, dus is het nodig per persoon een wachtwoord te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- Identificatie met een emailadres.
- Mooie vormgeving.
- Verschillende surveys: meerkeuze (en meerdere antwoorden mogelijk), velden verplicht kunnen maken, zelf invullen, aanvinken.
enz. enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een SERIEUZE enquête moet gezeefd worden op aselektheid, op biases enz.
kortom je zult een flinke database moeten meeleveren om een zinvolle enquête te houden.

Voor een gewone enquête gelden geen regels en normen. De uitkomst stelt nooit iets voor. Je moet alleen zorgen dat iemand slechts 1 keer zijn stem kan uitbrengen. Via ip adres dus. Niet dat dat volledig veilig is, maar het is een goed begin