Hoe komt het dat zoveel mensen de overtuiging hebben dat wat in Wikipedia staat altijd correcte informatie zou zijn?

Zo vaak staat er bij antwoorden en/of reacties: het staat in Wikipedia, dus is het zo. Weet men niet dat de kennisvergaring daar voor een groot deel door net zulke hobbyisten als wij hier op Goeie Vraag geschiedt?

Amadea
13 jaar geleden
in: Internet
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb net op wiki gegeken maar zie het daar niet staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, klopt. Maar de hoeveelheid mensen die de info controleren en kunnen bijstellen is daarmate groot, dat de kans op correctheid ook veel groter is.

Het beste antwoord

Omdat men alles gelooft wat zwart op wit staat. En in dat opzicht doet Wikipedia niet onder voor de gemiddelde andere internetsite. Want hoe controleer je in het algemeen de betrouwbaarheid van een internetsite?
Als bijv. vandaag een nep-wetenschapper ergens mag melden dat je van drop eten langer leeft, dan nemen honderden andere sites dat klakkeloos over. Zaken op het internet zijn niet meer terug te leiden naar hun bron, en iedereen kan schrijven wat ie wil. Daarom floreren de samenzweringstheorieën meer dan ooit te voren.
escape
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Dan heb je ook nog notoir bevooroordeelde sites als http://www.niburu.nl/ . Of sites die zó ongeloofwaardig zijn, dat je bijna in lachen zou uitbarsten - ware het niet dat je je realiseert dat er mensen zijn die zulke onzin écht geloven:
http://www.whitepowdergold.com/

Andere antwoorden (4)

Ik vraag me juist af waarom mensen het niet gelofen!
De meeste mensen geloofen antwoorden op gv toch ook?
Geloof me, alles dat word toegevoed op wikipedia word gecontroleerd.
Ik heb wel eens een paar keer een test gedaan door informatie te schrijven die er uit ziet alsof het waar is maar wat gewoon onzin is.
Zoals op de pagina van 5 mei bij mensen die op die dag geboren zijn fillip II geschreven, was binnen een paar dagen weg.
Ook is het zo dat je bij sommige paginas geregistreerd moet zijn om de inhoud te bewerken.
Boven aan de pagina zie je een slot die een kleur angeeft die kleur staat voor de betrouwbaarheid van de informatie.
Je kan ool op geschiedenis drukken daar zie je wel eens staan dat er een stuk tekst is verweiderd omdat de betrouwbaarheid onduidelijk is.
Maar we zouden aan de betrouwbaarheid van elke website kunnen tweifelen waarom wikipedia niet geloven maar een pagina die we op google vinden wel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk, alles wordt gecontroleerd :). Ik heb al een tijd geleden op een overlegpagina gezet dat de verkeerde persoon in een artikel ergens van beschuldigd wordt, dat is tot op heden niet hersteld en het zal ook niet gebeuren vermoed ik.
ik denk dat het te maken heeft met onzekerheid als je onzeker bent over iets (bepaalde informatie ofzo) dat je makkelijk te beïnvloeden bent over dat gene. vooral als het op een vrij serieuze site staat (want als je zelf iets zeker weet maakt het toch niets uit wat er staat want je gaat het dan toch niet geloven toch?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de kans, dat info on Wiki beter is dan mijn eigen info, groter is. Maar info kun je nergens voor zoete koek slikken.
In mijn studententijd heb een meerdere colleges conflict gehad met mijn hoogleraar Econometrie.Statische analyse of de bewijsvoering van een ingewikkelde covariantie stelling. Uiteindelijk heb ik gelijk gekregen, maar dat was geen pretje, want iedereen is loyaal naar de prof, terwijl ik duidelijk kon bewijzen, dat hij ongelijkhad,
Ook op GV is het meeste onjuist, maar het is ook een spelletje en niet serieus. Ik had ook liever een brede chatside bezocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat onderaan heel veel Wikipedia-artikelen netjes een lijst met bronnen staat. Door zelf die bronnen te bekijken kun je dus ook de betrouwbaarheid van een artikel controleren. Wanneer je die bronnen niet vertrouwt, kun je dus ook het WP-artikel niet vertrouwen.