Verandert het eigenaarschap van een domein op het moment dat met een bedrijf als Strato in zee gaat?

Ik wil een simpele website maken. Een soort gateway waarbij je een beetje informatie hebt over een bepaald onderwerp en dan kan doorklikken naar een andere website. Hiervoor heb ik al een mooie URL kunnen vinden en deze heb ik ook al geregistreerd. Op het moment ben ik dus eigenaar van het betreffende domein.

Nu zijn er bedrijven als Strato waarbij je simpel een website kan maken. Daarvoor moet je je domein over zetten naar Strato (je moet een verhuiscode aanvragen). Blijf je dan wel eigenaar van je domein? Of geef je het eigenaarschap over aan Strato (oftewel, wordt na het invoeren van de verhuiscode Strato domeinhouder)?
Als je geen eigenaar meer bent van je domein (geen domeinhouder dus), zijn er van dit soort bedrijven waarbij je dan wel eigenaar blijft van je domeinnaam?

9 maanden geleden
in: Internet
Ikhebgeenidee
9 maanden geleden
Wat is er anders aan je vraag dan in https://www.startpagina.nl/v/computers-internet/internet/vraag/712210/blijf-strato-eigenaar-website/
Thecis
9 maanden geleden
@Ikhebgeenidee
Anders verwoord zodat het nu wel klopt. U gaf zelf aan de hoofdvraag anders was dan de subvraag. Daarom een nieuwe vraag gesteld waarop dit wel overeen komt.

Antwoorden (1)

Nee. Je verandert het eigenaarschap niet, je zet alleen je domeinnaam over. Je verhuist van hostingprovider door de verhuiscode van je huidige hostingprovider te gebruiken.
Zo kun je je domeinnaam ook weer van Strato naar een andere provider verhuizen.
De website die met de templates van Strato gemaakt hebt, raak je dan wel kwijt.
Strato:
Wanneer je bij STRATO een domein opzegt en daarbij aangeeft het domein te willen verhuizen, dan dient de verhuizing binnen 25 dagen door de nieuwe provider te worden gestart. Indien wij binnen deze termijn geen verhuizingsaanvraag ontvangen, dan blijft je domein actief bij STRATO tot het einde van je contractlooptijd. Daarna wordt het domein automatisch teruggeven aan de registry.

Strato is dus geen eigenaar van de domeinnaam geworden.
SimonV
9 maanden geleden
Thecis
9 maanden geleden
De link vind ik niets toevoegen aan het antwoord. Die geeft alleen maar aan hoe je het domein moet verhuizen naar Strato, niet wat er dan vervolgens met het eigenaarschap gebeurd.
(ter info, ik had al over de site van Strato gestruind en deze link ook gevonden. Juist door de onduidelijkheid over wat er met het domein gebeurt, heb ik de vraag hier gesteld).
SimonV
9 maanden geleden
Domeinnamen zijn eigendom van degene die het webadres voor het eerst heeft geregistreerd bij een hostingprovider. Je kunt je registratie verhuizen naar een andere provider, maar zolang je (tijdig) betaalt blijf je eigenaar van de domeinnaam.
https://www.domain.com/blog/find-a-domain-name-owner/
SimonV
9 maanden geleden
Hostingproviders (registrars) bezitten zelf geen domeinnamen.
Dit betekent dat als u de contactpersoon voor een domein bent, u de juridische eigenaar van het domein bent. Deze mensen zijn dus niet, zie:
https://iwantmyname.com/blog/who-owns-your-domain
Thecis
9 maanden geleden
Hartelijk dank!