Mogen websites je dwingen hun cookies te accepteren?

Op de site Kieskeurig.nl is er géén mogelijkheid om de cookies te weigeren of zelf een keuze te maken. Er staat: ""Wil je advertentie- en trackervrij Kieskeurig.nl gebruiken? Maak dan gebruik van een betaald account"".
Vraag: Mag dit?

2 jaar geleden
in: Internet
2.4K

Antwoorden (1)

Tegen software voor het goed functioneren van de website en het algemeen analyseren van het bezoek op die site is geen bezwaar. Het grondiger volgen en analyseren van het gedrag van websitebezoekers en het delen van deze informatie met andere partijen mag alleen met toestemming. Die toestemming moet wel volledig vrij gegeven kunnen worden.
Een website mag je dus niet dwingen tracking cookies te gebruiken.
Bij zogeheten ‘cookiewalls’ op websites (geen toestemming betekent geen toegang) is de toestemming niet vrij gegeven, omdat websitebezoekers zonder het geven van toestemming geen toegang tot de website krijgen. Op grond van de AVG is toestemming niet ‘vrij’ als iemand geen echte of vrije keuze heeft. Of als diegene het geven van toestemming niet kan weigeren zonder nadelige gevolgen.
De AP houdt zelf houdt de deur op een kier voor een andere oplossing. “U moet uw bezoekers of gebruikers de mogelijkheid geven om trackingcookies te weigeren. Bijvoorbeeld door een informatiebalk of pop-up aan te bieden met een duidelijke keuze tussen ‘ja’ en ‘nee’. [Dit doet kieskeurig.nl niet] U mag geen cookies plaatsen voordat de bezoeker een keuze heeft gemaakt. Weigert iemand trackingcookies? Dan moet u deze persoon toch toegang geven tot uw website of app, bijvoorbeeld na betaling.”
SimonV
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
"Bijvoorbeeld door een informatiebalk of pop-up aan te bieden met een duidelijke keuze tussen ‘ja’ en ‘nee’." Meerder sites gezien die met een schuifjessysteem werken om een keuze aan of uit te zetten.na het verzetten van het schuifje verandert deze van kleur. Geen idee welke kleur nu aan of uit betekent.
Typisch zo'n regel waar de geest van de wet telkens met voeten getreden wordt. :-( Maar daar kun jij niets aan doen, @SimonV. Daarom een plus voor dit prima antwoord !