Is een WiFi signaal ook per telefoon door te geven?

Internet is o.a. beschikbaar m.b.v. een telefoonlijn. Daarom vraag ik mij af of het mogelijk is mijn wifi thuis elders te gebruiken m.b.v. de telefoon? Ik bedoel niet een mobiele telefoon als hotspot. Wel is mijn vraag of ik elders een thuis wifi signaal kan hebben door te bellen. Mocht dit mogelijk zijn, dan is mijn vervolgvraag wat hiervoor nodig is en of het legaal is als ik het zelf gebruik.

3 jaar geleden
in: Internet
1.9K
LeonardN
3 jaar geleden
Beter vraag is wellicht waarom je op zoek bent naar iets op een specifieke wijze in plaats van gewoon te vragen naar een einddoel. Als je overal Wi-Fi/netwerkverbinding in je huis wil zijn er zat oplossingen. Wifi-versterkers. https://www.bol.com/nl/l/netwerk-wifi-versterkers/N/16398
Powerline adapters. https://www.bol.com/nl/l/netwerk-powerlineadapters/N/8521/
Of je kan een loze leiding gebruiken voor een ethernetkabel, of wellicht een gat boren naar boven voor een ethernetkabel. Je kan daar dan weer wifi-apparatuur op aan sluiten en je laptop direct op aan sluiten. Als je buitenshuis gratis internet wil hebben kan je kijken naar providers die via hun modem/router Wi-Fi van abonnees aanbieden. Maar dat is gelimiteerd tot bebouwde gebieden en natuurlijk de mensen die deze aansluiting van die provider hebben en openzetten/houden.
MasterSword
3 jaar geleden
Je kunt geen grote data over vaste telefonie of mobiele telefoon krijgen ik zal het simpel vergelijken. KPN DSL>modemrouter>mobiele telefoon>wifi
Hoofdleiding>brandslang>dun rietje>tuinslang
Krachtstroom>230volt>batterij>110volt
Ik snap wat je bedoelt maar je haalt niet uit mijn andere uitleg dat de telefoon er niet voor gemaakt is, net als dat een man niet met zijn gereedschap een kind kan baren dat zal nog pijnlijker zijn dan nierstenen. Je wilt het hele alfabet via 1 letter versturen. Als die techniek zou bestaan zal naar huis gaan sneller zijn dan wachten tot je site geladen is.
LeonardN
3 jaar geleden
Je kunt geen grote data over vaste telefonie of mobiele telefoon krijgen ik zal het simpel vergelijken. In mijn optiek is DSL (na ISDN en na POTS) vaste telefonie.
Over een mobiele telefoon kan je protocollen/verbinding gebruiken als 3g/4g/5g, Wi-Fi. "dat de telefoon er niet voor gemaakt is"
De analoog aangesloten POTS-telefoon niet inderdaad. Maar waarom wil je daar zo hard naar toe? Het begrip telefoon gaat toch verder dan dat?

Antwoorden (2)

Zouden ze kunnen maken maar is niet van deze tijd, en die techniek zou het internet heel langzaam van zijn als ze al die data over audio verbinding moeten sturen (bellen) dat zou dan een Half duplex verbinding zijn met de snelheid van een 56k modem ( DUS NEE )

Je kunt met sommige routers een vpn maken dat je overal waar je internet hebt op je thuis netwerk verbinding hebt.

Als mensen hun thuis internet konden doorgeven dan hadden ze dat allemaal gedaan en was er geen mobiel internet.
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Misschien heb je gelijk, maar vandaag de dag wordt DSL (tot 50mbit) toch ook gewoon over de telefoonlijn heen gepompt?!
Ik stel me zo voor dat men niet meer een audiosignaal doorstuurt. "Als mensen hun thuis internet konden doorgeven dan hadden ze dat allemaal gedaan en was er geen mobiel internet."
Neen. Als mensen iets kunnen, doen ze het nog niet altijd. Er zullen altijd mensen bang zijn dat hun aansluiting dan voor illegale zaken gebruikt zal worden.
Overigens zijn er veel providermodems die een tweede netwerk openzetten voor hun klanten.
Dus mijn modem geeft aan Ziggoklanten die langs mijn woning lopen een wifinetwerk beschikbaar.
Het probleem is dat je dan wel tussen huizen moet zitten en Wi-Fi niet zo ver gaat. Naast dat het springen van netwerk naar netwerk vast niet zo vlot loopt als dat van 4g-mast naar 4g-mast. "Je kunt met sommige routers een vpn maken dat je overal waar je internet hebt op je thuis netwerk verbinding hebt."
Kan je dat wat duidelijker uitleggen?
Thecis
3 jaar geleden
@LeonardN
DSL is een digitale verbinding. Gaat over een kabel. Mobiele telefonie gaat per definitie (in ieder geval een stuk) niet over een kabel. Had je daar rekening mee gehouden? En zodra mensen geld kunnen besparen, zou het gros inderdaad overstappen. En wellicht zoveel dat mobiele data niet meer rendabel is. Dat is een aanname met net zoveel waarde als jouw inschatting. Een stellig "neen" is dan ook niet terecht. Beide inschattingen hebben net zoveel waarde. Overigens kan je het openbaar signaal van je provider uit zetten. Je kan dan zelf echter niet ook mee doen aan dat "grote" netwerk.
LeonardN
3 jaar geleden
DSL is een digitale verbinding. Gaat over een kabel. Ja, DSL gaat over dezelfde kabel als over de audioverbinding die MasterSword bedoelt (waarop je een 56k modem aansluit). "Mobiele telefonie gaat per definitie (in ieder geval een stuk) niet over een kabel."
Daar hebben MasterSword en ik en de vrager het niet over. "En zodra mensen geld kunnen besparen, zou het gros inderdaad overstappen."
Je snap mijn punt niet. Ja iedereen zou overstappen. Maar niet iedereen zou zijn verbinding aanbieden.
Net zoals veel mensen een donororgaan zouden accepteren, maar minder mensen een donororgaan willen afstaan. "Overigens kan je het openbaar signaal van je provider uit zetten. Je kan dan zelf echter niet ook mee doen aan dat "grote" netwerk."
Dat is dus mijn punt.
Lees nu nogmaals wat MasterSword beweert:
"Als mensen hun thuis internet konden DOORGEVEN dan hadden ze dat allemaal gedaan en was er geen mobiel internet."
NEEN zeg ik velen zullen dit uitzetten. Als mensen konden ONTVANGEN....
LeonardN
3 jaar geleden
""
Ja, DSL gaat over dezelfde kabel als over de audioverbinding die MasterSword bedoelt (waarop je een 56k modem aansluit).
"Mobiele telefonie gaat per definitie (in ieder geval een stuk) niet over een kabel." Daar hebben MasterSword en ik en de vrager het niet over.
""
Of wellicht wel, maar dan snap ik totaal niet waar ze op doelen.
MasterSword
3 jaar geleden
Vroeger bij die inbelmodem gebruiken ze geluiden om een internet verbinding tot gang te zetten en met die techniek daar kun je nu echt niet mee op internet omdat het zeer langzaam is http://www.56k-emulator.co.uk/ Bij DSL gebruiken ze meerdere ferqenties hoger dan die voor het bellen wordt gebruikt
Telefoon gesprek zit tussen de 0 kHz tot 4 kHz
DSL tussen 25 kHz tot 1 MHz en dat wordt in stukken verdeeld dat een aantal voor upload is en een aantal voor download maar vdsl zelf tot 12 MHz, maar hoe hoger de ferqenties hoe korter de koper kabel moet zijn vanaf begin punt om het ook te kunnen halen zonder snelheid verlies Ook ziggo gebruikt nu over de tv coax 24 ferqenties voor de download en 4 ferqenties voor upload en als ze hoger Willen moeten ze alle digitale tv zenders verwijderen. Je kunt ook niet met 20 mensen die met een mobiel telefoon een gesprek voeren met andere 20 mensen de snelheid zal niet meer zijn dan 1 op 1 Asus Router vpn:
https://www.asus.com/nl/support/FAQ/114892/
LeonardN
3 jaar geleden
Ja inderdaad. Als je de telefoon werkelijk aan die lijn zou houden en het via de telefoon door zou geven zou het niet kunnen. Maar dan trek je de telefoon van de lijn af en zit je toch weer aan dezelfde fysieke verbinding als de DSL lijn? Gewoon de rj11 koppeling? En dan ja technisch gebruik je dan niet de telefoon, maar de telefoonverbinding. @MasterSword. Het ding is. Ik snap de vraag niet. Ik zie niet wat de vrager voor ogen heeft. Maar kan jij in je eigen bewoording uitleggen waar de vrager op doelt, of waar jij denkt dat de vrager op doelt.
LeonardN
3 jaar geleden
@MS
Ik denk dat ik er uit ben. En ik snap nu denk ik ook waar jij op doelt.
Ik ga er vanuit dat jij vooral op dit deel van de vraag doelt "Wel is mijn vraag of ik elders een thuis wifi signaal kan hebben door te BELLEN."
Thecis
3 jaar geleden
@LeonardN
Ik had het als mobiele verbinding geïnterpreteerd omdat vraagsteller aangeeft de mobiel niet als mobiele hotspot te willen gebruiken. Daar kan ik fout in zitten. Daarna denk ik dat je een verkeerd stuk hebt gekopieerd want je reactie herhaalt zichzelf. Daar wordt ik niet helemaal wijs uit. Maar MS heeft al aanvulling gegeven dus ik denk dat dit punt als afgehandeld gezien kan worden.
Ja, met een Androidsmartphone en de app Anyfi kan dat.

https://www.androidplanet.nl/apps/anyfi-android-wifi-extender/

"
Met Anyfi tover je een (oude) Android-smartphone om tot wifi-extender, om op die manier het bereik van je wifi-netwerk te verbeteren.

Je Android als wifi-extender
Niets is vervelender dat haperende wifi, of een signaal dat niet alle uithoeken van je huis of appartement bereikt. Je kan het probleem oplossen door je router op een andere plek te zetten of de firmware van het apparaat te updaten, maar in sommige gevallen biedt ook dat geen uitkomst.

Een andere oplossing is het kopen van een extender, dat het wifi-signaal oppakt en doorstuurt. Heb je echter nog een oude telefoon liggen, dan kun je daarop Anyfi installeren. Deze gratis app heeft verschillende functies, waaronder het uitbreiden van je bestaande wifi-bereik.
"

Dit heeft overigens niks te maken met de techniek gebruikt in telefoonlandlijnen. Dit kan ook als je een Ziggo coaxkabelaasluiting gebruikt voor internet.
Het lijkt zo meer op een mobiele hotspot, maar dan niet 4g<>wifi, maar wifi<>wifi. Je belt dan ook niet en kan dit signaal dus ook niet gebruiken verder dan dat je WiFi-signaal komt.
===
&quot;Wel is mijn vraag of ik elders een thuis wifi signaal kan hebben door te bellen.&quot;
Nee je hoeft dus niet te bellen. Er vindt dus geen conversie plaats van Wifi-signaal naar belsignaal en weer terug, met alle nadelige gevolgen van dien.
===
Hoofdvraag:
*Is een WiFi signaal ook per telefoon door te geven?
Antwoord:
Ja een Wi-Fi-signaal kan je per telefoon doorgeven. Je mobiele telefoon wordt op dat moment een wi-fi extender. Je zou ook een losse wi-fi extender kunnen kopen.

Bijvraag:
*Wel is mijn vraag of ik elders een thuis wifi signaal kan hebben door te bellen.
Antwoord
Nee. Althans ik ken geen oplossing waarmee je zou bellen, dat is dan ook niet nodig, aangezien je niet een belprotocol nodig hebt om data te ontvangen en te versturen via een smartphone. Dat zou dan enkel een onnodige stap in het proces zijn, die ook zou leiden tot snelheidsverlies en extra onnodigheid. Wifi als zodanig behouden en slimmer dan Wi-Fi naar belprotocol terug naar Wi-fi
Wifi als zodanig behouden IS slimmer dan, Wi-Fi naar belprotocol terug naar Wi-fi
Toegevoegd op 29 maart 2021 11:03: tekst