Kan ik beelden van Wi-Fi-camera ook via 3g/4g bekijken op smartphone, en andersom?

Ik heb thuis een Wi-Fi netwerk, daar wil ik een Wi-Fi-camera aan koppelen, kan ik dan als ik ergens ben waar geen Wi-Fi is toch de beelden bekijken via 3g/4g zoals in mijn vakantiehuisje (waar geen Wi-Fi is).
En bij mijn vakantiehuisje wil ik een 3g/4g-camera ophangen. Kan ik de beelden dan thuis via mijn Wi-Fi netwerk bekijken?

4 jaar geleden
in: Internet
4.3K

Antwoorden (2)

Als je camera via WIFI bereikbaar is als je op je eigen netwerk zit, dan kan je die ook van buiten bereiken via 3/4g. Wel twee voorwaarden.
- Je stelt port forwarding in op je router (en deze moet dat ondersteunen). Zie https://portforward.com/ voor meer informatie.
- Je moet je publieke IP adres weten.
Meeste providers veranderen om de zoveel tijd je publieke IP-adres. Een enkele providers geven een vast IP-adres. Bel je provider om er achter te komen hoe dit bij jouw provider zit. Soms heb je de mogelijkheid deze vast te zetten als je daar om vraagt.

Een ander ding dat je je moet realiseren is dat dit een veiligheidsrisico met zich meebrengt. Je camera wordt dan immers beschikbaar voor heel de wereld. Zorg ervoor dat deze goed beveiligd is en controleer regelmatig op updates.
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Plus !
Nog een tip:
Google ook eens op 'DDNS' (Dynamic DNS). Daarmee kun je ook een "vast adres" realiseren.
Bij bijna alle wifi camera's hoort een app die je op je smartphone kan zetten. Hiermee kan je overal ter wereld je camera bekijken en bedienen. Zelf gebruik kik daar ICSee voor, een universele app voo o.a. de aansturing van camera's, maar nog veel meer.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.xm.csee&hl=nl

Er zijn echter meer van dit soort apps