Waarom kan je per website (of algemeen) niet gewoon één keer zeggen dat je cookies oké vindt?

Misschien ben ik wel de enige die er zich groen en geel aan ergert, maar je kan geen website meer openen, of je moet toestemming geven om cookies te gebruiken. In het begin las ik nog de uitleg, nu wil ik gewoon dat het vooruit gaat en klik op "oké". De keer nadien moet ik dat echter opnieuw doen. enz. Aanvaard je geen cookies, dan krijg je soms de website gewoon niet goed open of zo.
Waarom is het niet zo geregeld dat je per website één keer moet aangeven of je cookies wil? Of dat je gewoon in het algemeen kan zeggen "cookies oké voor me". zoals destijds met de "I don't care about cookies" bij Google.
Dat er eventueel als er iets verandert, het nog eens gevraagd wordt, dat zou ik wel begrijpen.
Dus waarom heeft men het zo geregeld dat je het elke keer opnieuw moet bevestigen? En soms zelfs gedetailleerd aangeven welke cookies je wil en welke niet, ook elke keer opnieuw?

4 jaar geleden
in: Internet
2K
Ritsuka
4 jaar geleden
Het is niet elke keer, waarschijnlijk verwijder je cookies of gebruik je privemodus op je browser.

Antwoorden (1)

Dat kan wel, met bijvoorbeeld de extensie "I Don't Care About Cookies".
https://chrome.google.com/webstore/detail/i-dont-care-about-cookies/fihnjjcciajhdojfnbdddfaoknhalnja
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/i-dont-care-about-cookies/
Op zich is een website meestal verplicht cookietoestemming te vragen.
De Algemene Verordening Gegevensbescherming is op 25 mei 2016 ingegaan. In het kort: als een website cookies plaatst waar persoonsgegevens mee opgevraagd, opgeslagen en/of ingezien kunnen worden dan is deze verplicht hiervoor toestemming te vragen.
Als je na cookietoestemming voor een website de volgende keer wéér toestemming moet geven, kan dit aan je browserinstelling liggen:

Chrome
Open Google Chrome op je computer.
Klik rechtsboven op Meer en dan Instellingen.
Klik onderaan op Geavanceerd.
Klik onder 'Privacy en beveiliging' op Site-instellingen en dan Cookies.
Schakel “Lokale gegevens alleen bewaren totdat je je browser sluit uit”.

Firefox
Opties - Privacy en Beveiliging
Vink uit: “Cookies en websitegegevens verwijderen zodra Firefox wordt gesloten”.
SimonV