Hoe komt het dat het radiogeluid op mijn tablet eerder binnenkomt dan op mijn smartphone?

Hoe komt het dat het geluid op mijn tablet pm 3 seconden eerder binnenkomt dan op mijn smartphone? De divices liggen naast elkaar.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Internet
1.1K

Antwoorden (1)

Buffering.

Door buffering die door allerlei oorzaken nooit gelijk zal eindigen (denk aan internet/netwerkverbinding die nooit zuiver gelijk is, of langzamer geheugen). Voor een enkele audiostream maakt het ook niet uit dat deze later is dan een andere stream. Aan de andere kant is het wel vervelend als je steeds door slechte verbinding een stotterende stream hebt. Als het ene apparaat er langer over doet om te bufferen dan de ander ontstaat een verschil dat zich niet meer inloopt (of je moet even de stream onderbreken en opnieuw starten).

Wellicht is de stream zelfs wel zo opgebouwd dat jij om de zoveel seconde pas in kan vallen, vanwege de gebruikte codec (met video codecs zou dat zeker kunnen, of dat met audiocodecs ook gebeurd weet ik niet zeker).
---
Oh, zou ik bijna vergeten. Buffering is het laden van een af te spelen mediabestand. Dat zorgt er dus voor dat de eerste zoveel seconde op een geheugen in jouw apparaat staan, het is dus een soort downloaden en dan afspelen en dan downloaden en afspelen. Op een PC met netwerkmonitor (Windows 10 taakbeheer) kan je dat mooi zien. Ook zie je vaak een afspeellijn met een stukje wat nog niet afgespeeld is, maar al wel gebufferd.
Toegevoegd op 28 december 2018 12:57: tekst
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Toevoeging:
Een datastroom wordt getransporteerd in pakketjes van bv. 10k.
Die pakketjes zijn genummerd, en moeten in de juiste volgorde worden ''afgespeeld''.
Buffering is on 2 redenen nodig.
1. Die pakketjes volgen niet allemaal dezelfde route. De ene komt bijvoorbeeld rechtstreeks uit Amsterdam. Als de route uit Amsterdam druk is kan het volgende pakketje reizen naar New York, dan naar Rio de Janairo, dan naar Brussel, en kan dan pas bij jou aankomen.
Ze komen dan in willekeurige volgorde binnen, en moeten dus worden gebufferd tot er een voldoend lange ononderbroken reeks kan worden weergegeven.
2. Door een slechte verbinding kunnen pakketjes worden gecorrumpeerd, hetgeen kan worden vastgesteld door een checksum op elk pakketje.
Jouw computer moet dan zo'n pakketje opnieuw aanvragen.
Om dan geen onderbreking te krijgen in de ''weergave'' moet er zekerheidshalve dus ook worden gebufferd, en dus vertraagd worden ''afgespeeld''.
Reddie
5 jaar geleden
Dit gebeurt dus bij lange datastromen, zoals muziek en video.
Bij telefoongesprekken is gelijktijdigheid erg belangrijk.
In die pakketten is het QoS (Quality of Service) bitje geset, en die pakketjes worden met absolute voorrang verzonden.
Er wordt gestreefd naar aan maximale vertraging van 0,25 seconden.
Komt het volgende pakketje niet op tijd aan, dan wordt het laatste pakketje opnieuw gebruikt.