Kan je Kindle ebooks exporteren, of kan je een backup maken?

Stel dat Amazon failliet zou gaan, dan wil ik niet al mijn Kindle boeken kwijt zijn (ik gebruik de Kindle app). Is het mogelijk om boeken te exporteren vanuit de Kindle Reader, (of om een backuo te maken, die je ook zonder Kindle kan lezen?

5 jaar geleden
in: Internet
9K
SimonV
5 jaar geleden
Ja, dat kan. Zie hier wat info:
https://ebookfriendly.com/back-up-kindle-books-2-ways/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik was bezig aan een antwoord maar kreeg een telefoontje tussendoor, intussen zie ik het antwoord van Joan dus is mijn antwoord niet meer zo zinvol. Ik plaats ‘m even als reactie, voor het geval er toch nog iets zinnigs bij zit voor je: Het maken van een back-up op zich is het probleem niet, maar je kunt wél tegen problemen aanlopen met eventuele DRM (kopieerbeveiliging). Niet alle boeken hebben DRM, maar bij de boeken die dit wél hebben, is er vaak een beperking aan het aantal kopieën dat je ervan kunt maken, of kun je het bijvoorbeeld alleen gebruiken op devices die gelinkt zijn aan je account. Ik weet zo niet welk type beveiliging Amazon momenteel gebruikt, maar dat is wel iets om in je achterhoofd te houden. Amazon had namelijk in het verleden de mogelijkheid om boeken op afstand van je device af te halen als bleek dat zij toch de rechten niet hadden voor een boek of als je contact maakte met de store terwijl je je bevond in een land waar Amazon die rechten niet had. Door de
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
verontwaardiging die dit opriep heeft Amazon gezegd die functie inmiddels hebben aangepast, maar formeel 'lease' je bij Amazon als het ware het recht op een bepaald boek op je device te hebben en is er geen sprake van een echte koop.
Als je je boeken binnenhaalt met je PC of laptop in plaats van via de Wifi functie van je Kindle (of Kobo, of andere e-reader) heb je over het algemeen een kopie op je PC of laptop staan. Je kunt dat doen via de software van de leverancier van je e-reader, waarmee je de boeken trouwens ook kunt lezen. Je kunt ze ook binnenhalen via een programma als Callibre. Dat is een gratis programma waarmee je ook je bibliotheken kunt ordenen en bestanden kunt converteren. Bijvoorbeeld om boeken van Kobo op je Kindle te kunnen lezen (of vice versa) of om een PDF bestand om te zetten naar een beter leesbaar bestandsformaat voor je e-reader. Alleen verandert dat niets aan het type beveiliging dat is gebruikt, en vaak zal die beveiliging ook voorkomen dat je het bestand
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
bestand kunt converteren. Nu zijn veel uitgevers inmiddels over op een meer gebruiksvriendelijke vorm van DRM, zodat je naar hartenlust boeken kunt kopiëren en converteren voor eigen gebruik. Andere vormen van DRM zijn trouwens wel te omzeilen, maar er bestaat nog altijd discussie over of dat nu al dan niet onrechtmatig is, zie bijvoorbeeld: https://rsnijders.info/vakblog/2014/09/17/drm-en-de-auteurswet/
LeonardN
5 jaar geleden
Het kan, en een back-up maken is zinvol, zeker als je inderdaad de DRM er ook nog eens afhaalt.
https://www.quora.com/If-Amazon-com-goes-out-of-business-will-our-Kindle-ebook-purchases-still-be-accessible-on-our-devices Lees het tweede antwoord.
1. Je kan een back-up op PC en dan als Amazon failliet gaat via USB de boeken heen en weer blijven gooien (Calibre)
2. Als je dat nog niet genoeg zekerheid geeft kan je de DRM eraf (proberen te) halen (Epubor)

Antwoorden (2)

Er zijn diverse mogelijkheden om Kindle e-books te exporteren naar je pc of een back-up te maken.
Door je Kindle met de usb kabel te verbinden met de computer waar Epubor Ultimate op draait kun je rechtstreeks de boeken importeren vanaf je ereader.
Je zult wel eenmalig het serial number van je Kindle ereader moeten invullen bij de instellingen in Epubor Ultimate (die je onder het tandwiel-icoontje rechts bovenaan terug vindt). Je kunt dat unieke nummer voor je Kindle ereader terugvinden door op je ereader naar de Settings te gaan en vervolgens daar nog een keer op de menuknop te drukken (de drie bolletjes). Onder Device Info vind je je nummer terug. Neem het *zonder spaties* over in Epubor Ultimate.
Epubor Ultimate is niet goedkoop
https://rsnijders.info/vakblog/2016/08/05/kindle-ebooks-epubor-ultimate/

Het kan ook dmv het programma Calibre. Een gratis programma, maar dat vereist enig voorwerk per boek.
https://calibre.nl.softonic.com/

Met behulp van de Kindle app van Amazon kan het ook. Als je Kindle-edities van boeken op je Windows-pc wilt lezen, kun je de gratis Kindle-leesapp downloaden, installeren en registreren.
https://www.amazon.nl/gp/help/customer/display.html?nodeId=201246020
Als Amazon failliet gaat wordt uw account gesloten en kunt u de Kindle boeken niet meer downloaden om deze te lezen. Het is niet waarschijnlijk dat de Kindle-boeken opnieuw gedownload kunnen worden via een andere aanbieder. Om de back-up te maken in geval van faillissement van Amazon totaal heeft geen nut.
Toegevoegd op 29 november 2018 09:05: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Zo'n mooi antwoord en dan eindig je met de onbegrijpelijke en in mijn ogen het totale antwoord tenietdoende: "Om de back-up te maken in geval van faillissement van Amazon totaal heeft geen nut." Als het op twee apparaten zou staan, en laten we stellen dat het enkel op de PC te zetten is en niet terug, staat het op zijn minst op twee apparaten.
Faalt het ene apparaat staat het minstens op het tweede. Daarnaast neem ik aan dat je als je het op PC hebt staan je het boek weer terug kan kopiëren naar je Kindle. En in het geval dat je de DRM er af sloopt zoals beschreven in het geval van o.a. Epubor is de uitspraak helemaal onwaar,
"Epubor Ultimate is zo’n gebruiksvriendelijk alternatief. Het is er op gericht om met een paar klikken alle ebooks (waar nodig) DRM-vrij te maken en te converteren naar een ander formaat."
DRM-vrije epubs kan je overal kopiëren en lezen, dan is een back-up in geval van faillissement Amazon dus zeker zinvol. Ik geef een min in de hoop dat je die zin afzwakt.
KennisDelen
5 jaar geleden
Maar is er iets wat ik kan doen om wel over de boeken te beschikken als Amazon onverhoopt failliet zo gaan? Bijna al mijn boeken staan erop... Een collectieve backup zou het makkelijkste zijn, desnoods anders per stuk? Kan je ze collectief converteren, bv naar PDF? Dan is het probleem toch ook opgelost?
KennisDelen
5 jaar geleden
Toevoeging: wel graag een gratis / betaalbaar programma, anders blijf ik bezig ;-)
LeonardN
5 jaar geleden
Ja, het is dus niet dat dit antwoord dat ook niet uitlegt, maar dat dit antwoord vooral zegt dat het geen zin heeft om dat te doen, wat dus juist wel zin heeft.
Heb een gratis methode gevonden (Calibre+plug-ins) die doet wat Epubor doet voor geld.
Ja, ter voorkoming dat je je boeken niet meer kan downloaden als Amazon failliet gaat en haar servers offline zou halen kan je inderdaad een back-up maken. Als je het via programma's doet die ook nog eens de DRM verwijderen van de bestanden ben je niet eens meer gebonden aan de readers van Amazon (Kindle).

Met Calibre en een tweetal plug-ins kan je dat gratis doen:

https://calibre-ebook.com/

Volg daarna de beschrijving alhier.
https://www.youtube.com/watch?v=X48xYN13z3s

Als dat gelukt is en Amazon dan failliet gaat ben je niet meer afhankelijk van hun downloadmogelijkheid.
Anderen die dat niet gedaan hebben zullen dan bij falen van e-reader of het niet lokaal hebben staan van hun bestanden huilen, jij kan gewoon door blijven lezen.
---
Gezien de comments is het de vraag of het altijd lukt, voor iedereen, bij elk boek. Maar zelfs als het DRM eraf halen niet werkt, is het op de PC zetten van de bestanden hoe dan ook al weer een extra bescherming tegen verlies van je boeken bij faillissement. Je kan dan zolang je E-reader werkt en je back-up niet faalt je bestanden tussen PC en reader blijven delen (synchroniseren).
---
DRM-vrije boeken, (als Amazon die levert) zijn hoe dan ook met gemak te backuppen.
---
Hier een Nederlandse tekst uitleg:
https://rsnijders.info/vakblog/2014/06/29/backup-kindle-ebooks/