Wanneer moet een discussieforum gehoor geven iets te verwijderen met de nieuwe AVG wet?

Het gaat om de volgende situatie. Op een discussieforum is een gebruiker na jaren weer actief geworden en geeft aan een nieuwe manier van denken te hebben. Zeven jaar geleden heeft gebruiker een behoorlijk gevoelig onderwerp aangesneden, waarin gevraagd werd over dingen op seksueel gebied. De topic zelf is ook al 7 jaar niet meer actief geweest.

Gebruiker heeft zelf zijn berichten al bewerkt en de titel aangepast. Wel zijn er nog enkele citaten beschikbaar door gebruikers die gereageerd hebben op de discussie.

Nu is mijn vraag wat de wet hier op zegt. Moet de beheerder de berichten verwijderen, of vist de gebruiker in deze achter het net?

5 jaar geleden
in: Internet
1.7K
LeonardN
5 jaar geleden
In het geval wat je hier schetst kan ik me voorstellen dat niet de citaten zelf, maar wel de naam van het lid verwijderd moeten/zullen worden als deze herleidbaar is. Dus stel dat Jan Wilkers een reactie plaatst: Jan Wilkers:
Ik vind dat volwassen best met 15-jarigen seks mogen hebben. En daaronder iemand reageert:
@Jan Wilkers
Je zegt: "Ik vind dat volwassen best met 15-jarigen seks mogen hebben." .. Als dan Jan Wilkers zijn reactie verwijdert, en eist dat de citaatreactie ook verwijderd wordt door beheer/moderatie, denk ik dat deze dan aan het kortste eind trekt.
Echter als deze eist dat zijn naam voor zijn citaat wordt geanonimiseerd heeft deze wellicht wel een punt. Of het forum nu verplicht is hier op in te gaan durf ik niet te zeggen, in de praktijk kan ik me voorstellen dat ze ervoor zullen kiezen (uit angst voor gedoe) om toch de naam te anonimiseren. Hoe dan ook een goeievraag. Ik denk dat er de aankomende tijd meer van dit soort vraagstellingen voor zullen gaan komen.

Antwoorden (1)

"Wanneer moet een discussieforum gehoor geven iets te verwijderen met de nieuwe AVG wet?"

Als een forumlid persoonsgegevens verwijderd wil hebben. Dit zijn gegevens die herleidbaar zijn tot de persoon.

"Moet de beheerder de berichten verwijderen"

Nee zolang de berichten en quoteberichten niet te herleiden zijn naar een persoon hoeft een forumbeheerder niet elk bericht en tegenbericht te gaan verwijderen op de eis van een lid.

---
Echter, specifiek bij forums loop je dan tegen een probleem aan dat daarmee de discussie toch een stuk verstoord wordt, of het archief niet meer volledig. Dat is een probleem, want bij zulke situaties komt dan de vrijheid van meningsuiting in het gedrang. Mensen moeten kunnen lezen wat in het verleden is gezegd, en de privacy mag daar niet als een 1984-bulldozer doorheen rauzen.
atie van een gebruiker valt buiten dat grondrecht en moet dus wél worden weggehaald op verzoek.

In Nederland komt er naast de AVG de zogeheten Uitvoeringswet AVG, met daarin een aantal belangwekkende uitzonderingen bij “journalistieke doeleinden of academische, artistieke of literaire uitdrukkingsvormen”. Alle rechten die je normaal hebt, zoals inzage, correctie en verwijdering, gelden bij deze uitingsvormen niet. Daarmee kun je als forum dus ook andere verzoeken pareren, althans voor zover het gaat om persoonsgegevens die als journalistiek of literair te duiden zijn. Dat is wat mij betreft beperkt tot de postings of reacties zelf. Zaken als iemands profiel of interesses vallen daar buiten.
---

Zet u zelf gegevens of uitspraken op een forum, dan geeft u daarmee de houder (eigenaar) van de website toestemming om deze te publiceren. U kunt niet vragen om uw reactie helemaal te verwijderen. U kunt de websitehouder wel vragen de tot uw persoon herleidbare gegevens uit uw reactie te verwijderen.
---
Hoe andere fora hier mee omgaan:
---
In de praktijk zullen we dus altijd een afweging maken tussen het belang van degene die wil dat zijn of haar forumberichten verwijderd worden, en het belang van de overige gebruikers die recht hebben op begrijpelijke forumdiscussies. In voorkomende gevallen zullen we dus overleg met u hierover voeren. De praktijk wijst uit (sinds onze oprichting in 1996) dat dit altijd leidt tot oplossingen die voor alle partijen bevredigend zijn.
---
Als in een citaat de (herleidbare) naam van het lid staat zou deze wellicht een punt hebben.
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Mooi antwoord @LeonardN, maar volgens mij heb je de context van de vraag niet helemaal begrepen ! Merk op dat het hier een bijzondere situatie betreft ! Er zijn, als ik de vraag goed lees, teksten aangepast waardoor de antwoorden/reakties lijken te zijn gegeven op ándere vragen dan waar ze wérkelijk voor stonden. Dat valt niet (!) onder "je hebt het zelf getypt, en daarmee toestemming gegeven." Je mag niet zomaar woorden verdraaien om mensen woorden in de mond te leggen.
LeonardN
5 jaar geleden
Er wordt helemaal niets verdraaid volgens de vrager of het forumlid die met de eis komt. (Uit welke zin haal je dat, dat verzin je in je eigen antwoord) Deze doelt op quotes. Zoals:
---
Ozewiezewozewie..
Er zijn, als ik de vraag goed lees, teksten aangepast waardoor de antwoorden/reakties lijken te zijn gegeven op ándere vragen dan waar ze wérkelijk voor stonden. Dat valt niet (!) onder "je hebt het zelf getypt, en daarmee toestemming gegeven." Je mag niet zomaar woorden verdraaien om mensen woorden in de mond te leggen.
--- Jij kan jouw reactie wel weghalen, maar dan nog staat deze quote er, met jouw "naam". Het forumlid wil nu dus (of stel dat jij dat bent) dat de bovenstaande quote ook verwijderd wordt. Wilkers zal daar geen gehoor aan willen geven en staat daarin sterk. Het forumlid mag zelf verwijderen wat deze kan verwijderen, maar kan niet eisen dat quotes verwijderd worden. Ik snap juist precies waar de vrager op doelt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Weet je... je hebt misschien nog wel gelijk ook.
Toch laat ik staan wat ik heb geschreven. Mijn interpretatie is ook mogelijk en, mocht ik het toch fout hebbende, dan hebben anderen er wellicht nog wat aan.
LeonardN
5 jaar geleden
Wat wel interessant is, is de vraag of de herleidbare naam bij zo'n quote weggehaald of geanonimiseerd moet worden, op het moment dat een lid dat eist. Bij een naam als de jouwe of de mijne is dat niet zo interessant (zolang de koppeling tussen jouw persoon en je alias nergens uit blijkt), maar zodra je met een naam werkt die gewoon je echte naam is, en deze is ook nog eens weinig voorkomend is (en dus makkelijk herleidbaar), dan krijg je leuke kwesties.