Wordt er nog steeds glasvezel aangelegd in Nederland?

Ik hoor er zo weinig meer van. Is alles al voorzien van glas, is men gestopt, is het veel minder geworden? Is het nog wel de bedoeling dat "heel" Nederland een glasvezelverbinding gaat krijgen?

5 jaar geleden
in: Internet
1.3K
TurfGraver
5 jaar geleden
Zijn er nog particulieren die geloven dat ze glas nodig hebben dan?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Voor zover ik weet worden alle nieuwbouwwijken wel meteen aangesloten op glasvezel. Ze zijn dan toch aan het graven. Het is dan aan jou de keuze of je daar gebruik van maakt of niet.

Het beste antwoord

Ja, er wordt nog steeds glasvezel aangelegd.
Reggefiber heeft de ambitie om wijk voor wijk Nederland aan te sluiten op glasvezel. Echter, vijf miljoen huishoudens aansluiten is een enorme klus. Op dit moment zijn er al meer dan 2 miljoen huishoudens aangesloten op het glasvezelnetwerk.
Zie de glaskaart:
https://www.stratix.nl/glaskaart/

Doe de postcodecheck en kijk of glasvezel al voor jou beschikbaar is.
https://www.eindelijkglasvezel.nl/waar-glasvezel/
.
Dit klinkt wel mooi, maar volgens een onderzoek van Telecompaper zullen in 2021 pas ruim drie miljoen Nederlandse huishoudens een glasvezelaansluiting hebben. Hiermee neemt de hoeveelheid verbindingen relatief weinig toe ten opzichte van het huidige aantal.
Volgens Telecompaper hadden eind 2016 2,65 miljoen huishoudens een glasvezelaansluiting en groeit dit aantal in 2021 tot 3,05 miljoen. Daarmee zal 38 procent van de huishoudens toegang hebben tot een glasvezelverbinding en volgens het rapport iets meer dan de helft ook daadwerkelijk van die verbinding gebruikmaken.
Telecompaper wijst voor een verklaring van de daling van nieuwe aansluitingen naar KPN. Het bedrijf had begin 2016 met dochterbedrijf Reggefiber het grootste aantal nieuwe glasvezellijnen aangelegd. In de tweede helft van dat jaar lag de aanleg echter vrijwel stil. De tweede speler in glasvezel, CIF, focust zich voornamelijk op buitengebieden. Het bedrijf pakt zijn uitrol echter stapsgewijs aan, waardoor de toename de komende jaren beperkt blijft.
Toegevoegd op 18 september 2018 10:38: bron, tekst
SimonV
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Dacht al dat het niet meer zo vlotjes liep.