Mag een krant zomaar een artikel uit de papieren krant, over jou, op internet laten plaatsen?

Om de zoveel tijd Google ik mijn naam om te kijken of ik te vinden ben. Vandaag was het opeens zover. Er stond een krantenartikel van 2009 op internet met mijn naam vermeld. Ik heb de krant opgebeld en gevraagd hoe dat kan. Eerst zeiden ze, daar heb je toestemming voor gegeven. Maar ik zei, ik heb toestemming gegeven voor de krant, niet voor levenslang op internet. Blijkbaar is er een stichting met vrijwilligers die de krant op internet aan het documenteren is. Die stichting zegt: het is toch een mooi artikel, wat is je probleem? Mijn probleem is dat ik niet op mijn naam gevonden wil worden en al helemaal niet op dat artikel. Een krant vergaat maar internet niet. De stichting en de krant gaan het bespreken maar ik ben er bang voor. De mevrouw van de stichting had er weinig zin in. Wat zijn mijn rechten? Waar sta ik hierin? (De krant is drie jaar geleden op internet gezet.)

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Internet
1.6K
tinus1969
5 jaar geleden
Dit is gewoon geen antwoord. De vraag is eigenlijk of het zin heeft naar een advocaat te gaan.
marjolein55
5 jaar geleden
Als de krant het artikel over jouw niet wil verwijderen en je hebt dus geen toestemming gegeven zou ik naar een advocaat gaan en die het helemaal uit laten zoeken.Die weet namelijk wat jouw rechten zijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb de krant nogmaals gebeld. Ze wachten op een mevrouw die terug moet komen van vakantie. Ik heb in ieder geval geen handtekening gezet. Een vriendin van mij had gedoe met precies dezelfde krant. Toen ze maar moeilijk bleven doen, dreigde ze met een advocaat en toen lieten ze los. Dus een advocaat is helemaal nog niet zo'n slecht idee :-)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik ben het eens met de 2 reacties die je hebt gekregen! Ik had net hetzelfde gedaan als jij ( om de maand kijken of ik ergens op het internet sta) en ik had mezelf ook gevonden op het internet. Ik had (blijkbaar) enkele jaren geleden van mezelf een foto in een prezi gezet. Ik had gelukkig geen views. Zo interessant ben ik nu ook weer niet :-) Maar ik zou toch doen wat de personen zeiden bij 'reacties'. Om op je vraag te antwoorden: dat moet je aan een advocaat vragen! Ik ben geen expert :-) Ik wens je veel succes!

Antwoorden (1)

Ja, dat mag.
Het heeft niets te maken met toestemming. Wat in de papieren krant staat, zal in principe in die vorm ook op internet worden geplaatst.
Dat gebeurt door de website Delpher (Koninklijke Bibliotheek). Die plaatst (als nationaal cultuurbezit) alle krantenpagina's van de afgelopen honderden jaren op de website en is in veel gevallen 'bij' tot 31 december 1995. Zie www.delpher.nl
De website De krant van toen is kleinschaliger en bevat krantenpagina's tot heden: drie dagbladen en een aantal nieuwsbladen. Zie www.dekrantvantoen.nl