Zijn mails verstuurd met Protonmail echt beter?

Bij ProtonMail blijkt er een soort end to end encryptie aan te pas te komen. Maar als dat echt veiliger zou zijn, dan zou iedereen daar toch een mailaccount bij hebben? Of zou hotmail en gmail etc ook een encryptie code kunnen gaan gebruiken?

5 jaar geleden
in: Internet
2.5K
LeonardN
5 jaar geleden
"Maar als dat echt veiliger zou zijn, dan zou iedereen daar toch een mailaccount bij hebben?" ... Ja want iedereen is er de hele dag mee bezig hoe ze hun mailverkeer beter kunnen beschermen
... Want mensen zijn het zat dat hun mails om de zoveel tijd gehackt en ingekeken worden
SimonV
5 jaar geleden
Protonmail is inderdaad veiliger, maar voor bijvoorbeeld alle Facebook-gebruikers is schending van je privacy geen probleem. Dus Gmail ook niet.
https://protonmail.com/blog/protonmail-vs-gmail-security/
Grootste voordeel van Protonmail vind ik dat er geen privé-gegevens gevraagd worden. https://www.startpagina.nl/v/computers-internet/vraag/635616/gratis-email-provider-instellen-gebruiken/
LeonardN
5 jaar geleden
Op welke wijze schend gmail privacy?
SimonV
5 jaar geleden
Internetgebruikers die e-mail naar Gmailgebruikers versturen hoeven volgens Google niet op privacy te rekenen. Dat laat de Consumer Watchdog weten. De Amerikaanse consumentenorganisatie baseert zich op gerechtelijke stukken waarin advocaten van Google stellen dat mensen geen privacy moeten verwachten als ze Gmailgebruikers mailen. Consumer Watchdog raadt mensen die de privacy van hun correspondentie belangrijk vinden dan ook af om de dienst van de zoekgigant te gebruiken.
https://www.security.nl/posting/360169/Google%3A+geen+privacy+als+je+naar+Gmail+mailt En zelfs als Gmail zou beweren mijn privacy nu wel te respecteren... waarom zou ik ze geloven? Ik kan niets controleren. Maar dat geldt eigenlijk voor elke maildienst, ook bij Proton moet je maar aannemen dat het klopt wat ze zeggen.
SimonV
5 jaar geleden
Hierbij een vergelijking met diensten als Tutanota, Mailfence etc.
https://www.techjunkie.com/most-secure-email-providers/

Antwoorden (1)

Ja, wat beveiliging betreft is Protonmail echt beter.
Gecodeerde verstuurde en ontvangen e-mails worden beschermd door strikte privacywetten omdat alle servers zich in Zwitserland bevinden.
Om een account aan te maken, hoef je geen persoonlijke informatie te geven.
Advocaten van Google hebben gezegd dat mensen geen privacy moeten verwachten als ze Gmail-gebruikers mailen.

Maar helaas heeft Protonmail ook nadelen.
- Alleen via de ProtonMail Bridge wordt IMAP en SMTP ondersteund. POP niet. Voor leken is Gmail eenvoudiger wat dat betreft.
- Alleen gratis bij opslag tot 500 Mb en 150 berichten per dag.
- Wachtwoord herstellen is niet mogelijk. De enige optie is om een nieuw account aan te maken of een reset te doen, waarbij alle e-mails verloren gaan.

Daarom zullen niet veel mensen op Protonmail overgaan.
Bovendien vind je in Gmail bij zoekopdrachten veel van de functionaliteit, kracht en snelheid van de Google-zoekmachine terug. Ook heb je het gemak van de geïntegreerde Google Drive en kalender.
SimonV