Zou het al mogelijk zijn om als hacker met één druk op een knop de gehele wereld stroom uitzetten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Internet
1.1K

Antwoorden (1)

Nee, onmogelijk. Al was het maar dat je heel veel verschillende stroomleveranciers hebt met elk een eigen aanpak. Om een voorbeeld te noemen was één van de meest opzienbare hacks die in opdracht van de CIA uitgevoerd is om de uranium-centrifuges in Iran geheel te ontregelen heel groots opgezet waarbij toeleveranciers waren gehackt om uit te vogelen welk type PLC's zijn geleverd om de toerentallen van de centrifuges te regelen, daarbij zijn een viertal 0day gaten misbruikt die op de zwarte markt elk zo'n €100.000 kosten in een stuk virus/malware/trojan verpakt om uiteindelijk de centrifuges te ontregelen, deze malware/trojan/virus was zo vernuftig verpakt dat geen individu op aarde dit allemaal zelf kon bedenken laat staan financieren, en zo zit het ook bij de stroomleveranciers, je hebt ontzettend veel 'in-side' kennis over meet & regel techniek per stroomleverancier nodig zodat je dit allemaal kan orchestreren tot één druk op de knop en dat alle stroomleveranciers op aarde met vraagtekens blijven zitten hoe dit toch mogelijk om op afstand de stroom van het net af te schakelen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Plus.
Het vinden van "één knop" waar je op moet drukken is onmogelijk.
LeonardN
6 jaar geleden
Je hoeft die knop niet te vinden. Je zou die dan moeten maken. Je zou dan alle stroomvoorzieningen moeten hacken, alle killswitches moeten vinden (of iets programma wat functioneert als killswitch) en een programmaatje moeten schrijven om al die killswitches te activeren en dan als laatste dus een knop daarvoor moeten maken.
In de praktijk niet te doen, maar in theorie zou het kunnen. Althans als alle stroomvoorz. aangesloten zijn op het internet. Kan me voorstellen dat er zijn die afgesch. zij