Is het strikt juridisch verboden internet met je buren te delen?

Laatst sprak ik een computerverkoper die zij dat dat strikt genomen verboden is, zelfs dus als dat afgesproken is met je buurman.
Klopt dat? En moet je het internet dan zien als een dienst exclusief geleverd aan een persoon of mag je het ook zien als een product dat je 'doorverkoopt' aan je buurman (wat dan door de kleine lettertjes weer is verboden door de verkoper/leverancier?

10 jaar geleden
in: Internet
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik meen dat je, als je dat doet, officieel-juridisch als Internetprovider wordt gezien. Je moet dan voldoen aan de wetgeving die voor Internetproviders geldt. Eén van de onderdelen daarvan is de bewaarplicht van Internetgegevens. Daar voldoe jij vast niet aan als je jouw Internettoegang ter beschikking stelt aan de buren. Aan de andere kant: hotels, café's, restaurants en andere openbare gelegenheden die (al dan niet betaald) wifi aanbieden, liepen tegen dezelfde wetgeving op. Voor hen is inmiddels een oplossing gevonden. Of die oplossing ook van toepassing is op particulieren, durf ik niet te zeggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als hij het accepteerd lijkt me er geen probleem te zijn..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Degene aan wie het abonnement verkocht is blijft verantwoordelijk voor gebruik. Als jij het deelt blijf jij verantwoordelijk voor zijn gebruik.
Amadea
10 jaar geleden
Je mag toch ook samen met je buren een krant delen? Waarom dan geen internet?

Het beste antwoord

Het is niet te verbieden. Maar jij bent wel verantwoordelijk en hoofdelijk aansprakelijk voor wat er via jouw internetverbinding wordt gedown- en upload. En houd er rekening mee dat ze alles vastleggen... tracking van connectie gegevens is een van de zaken die Europa vraagt/eist van providers.
Juridisch is het in orde als het niet expliciet wordt verboden in de voorwaarden van dat specifieke abonnement van de provider die je hebt.
Je zal dus zelf de afweging moeten maken hoe groot het risico daar op is. Buiten dat geen spannende dingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ja, het is verboden, iedereen moet betalen voor eigen gebruik en als je internet met iemand anders deelt is dat moeilijk te doen XD