Is er een provider die porno en geweld kan weigeren?

Ik stoor me al jaren aan het gemak waarop porno, extreem geweld te zien is op internet, ik begrijp dat het bestaat, de wereld is nu eenmaal niet perfect. Ik hoor die geluiden ook om me heen vooral ouderen en mensen met (jonge) kinderen. Natuurlijk zijn er filters maar die werken nooit helemaal goed. Zou het in principe mogelijk zijn om een nieuwe provider op te richten welke het besluit neem zelf vooraf te filteren of te besluiten welke sites wel of niet gezien kunnen worden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Internet
2K
ItisILeClerc
6 jaar geleden
Laten we hopen van niet. In een democratie hoort geen censuur thuis.
LeonardN
6 jaar geleden
@itisileclerc Zolang de censuur zelfgevraagd is, is dat wat anders. Ouders die graag zien dat hun kinderen geen rotten.com (tegenwoordig down) of double anal penetration porn kunnen kijken is wat anders dan een overheid die alles afschermt ook als je volwassen bent.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Gebruik gewoon de DNS servers van openDNS hierop wordt actief gefilterd op Porno en ander kindonvriendelijke zaken. Dus stel in je netwerkinstellingen dat je NIET de DNS servers van via jouw ISP wil krijgen maar stel hier de IP's in die je in de bron kunt vinden. Bronnen:
- https://signup.opendns.com/premiumdns/

Antwoorden (2)

In theorie kan dat, in de praktijk zal het weinig opleveren.

1. Als ik kinderen heb zou ik deze niet nemen. Ik wil zelf namelijk weleens porno kijken of geweld.
2.Daarnaast leg je nu volledig in handen van de provider wat porno en/of geweld is. Playboy? Dumpert? 9gag?
3. Alle 3G/4G abonnementen (smartphone abonnementen moeten ook van die provider komen).
4. Als filters op PC's niet werken, zal hetzelfde gelden voor providers. Wat moeten ze immers gaan doen? Gaan whitelisten wat ze wel doorlaten en zodoende zich een onmogelijke taak stellen alle miljarden sites te gaan doorzoeken? Gaan blacklisten wat zij zien als onbetamelijk? Terwijl er elke dag duizenden sites bijkomen met "questionable content"? Of enkel de grote bekende sites aanpakken.
5. Naast filters heb je nog een mooier probleem. Wat ga je doen met VPN diensten? Eenmaal een VPN-dienst geïnstalleerd heeft de provider geen zicht meer op de bezochte websites.
6. Wat te doen met "goede: sites die per ongeluk wel wat doorlaten?
Facebook/Youtube...
7 Wat te doen met torrentsites?

Is er een provider die porno en geweld kan weigeren?
Als de provider dat expliciet vermeldt, dan kan dat.

Toegevoegd na 9 minuten:
Je zou als voorbeeld landen als China kunnen nemen, daar wordt op overheidsbasis allerlei censuur toegepast, daar zal het vast lastig zijn bepaalde content te verkrijgen, maar dat zal dan betekenen dat er ook een hoop te zien is wat je wel wil zien. Dus het kan, maar geeft meestal een hoop extra problematiek.

Alle links zijn reguliere sites zeg het maar:
https://www.youtube.com/watch?v=oYaedQPcVi4
http://www.dumpert.nl/search/ALL/dumpertreeten/
https://www.nrc.nl/nieuws/2012/12/02/dit-zijn-de-mooiste-billen-van-brazilie-a1465324

Toegevoegd na 10 minuten:
*dat er ook een hoop NIET te zien is wat je wel wil zien.

Toegevoegd na 32 minuten:
Door het filter te verleggen naar de provider los je het probleem niet op. Je geeft er wel jouw vrijheid mee uit handen.

Toegevoegd na 2 uur:
Laat je niet misleiden door de pakketten die ISP's aanbieden dat zijn dezelfde filters als die je al kent.
6 jaar geleden
paulus811
6 jaar geleden
Prima antwoord! +
Je kunt bij veel providers een zogeheten kinderslot aanzetten.
Daarin bepaal jij wat geblokkeerd wordt aan sites zoals porno of geweld.
Als je dan één van dit soort sites toch aanklikt wordt het dus geblokkeerd.
Ook kun je op startpagina sites blokken met erotische content verwijderen/verbergen.
Providers op zich geven alleen content door en zullen alleen sites blokkeren waar bijvoorbeeld kinderporno of extreem geweld op staat.
Als er geweld/ porno op facebook of twitter staat is het aan de beheerders van deze sites om de accounts te verwijderen of te blokkeren.
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
Kan je een provider noemen met een internetkinderslot en daarbij ook even de link met informatie daarover? (dus geen kinderslot op TV).
mayhem
6 jaar geleden
Zoals ziggo maar bijna alle providers hebben dit.
Als je inlogt bij je provider kun je een kinderslot instellen of er voor kiezen bepaalde content te blokkeren.
Maar dit kan ook bij bv google chroom als je die als webbrouwser gebruikt. bij je instellingen.
LeonardN
6 jaar geleden
Het pakket waar je over spreekt is een stuk software welke je draait op je apparaat en dus NIET op ISP-niveau draait. Het is dus vergelijkbaar met elk ander filter (zoals beschreven in de vraag) en heeft niets met Ziggo te maken (ja Ziggo verkoopt het aan jou). Sterker nog als jij dat pakker neemt en installeert op je Windows-PC kan ik via een simpele truc de hele boel omzeilen. Opstarten van een linux-live-cd. Of je kan een andere smartphone nemen en dan is de beveiliging ook al weg. https://www.ziggo.nl/internet/internetbeveiliging/safe-online-xl/
Als het op ISP-niveau zou werken zou er geen Windows-versie bij staan. Ik zou als 13-jarige jongen gelijk een dualboot nemen met Linux.