Waarom registreren, wachtwoord, e-mail ontvangen met link, aanmelden ?

Op steeds meer sites moet je je registreren etc. (zie boven).
Ik word er gek van en begrijp het nut ervan niet.
Wie wel ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
1.1K

Antwoorden (6)

Op die manier is er sprake van enige toegangscontrole. Mensen die op de site willen komen, of meer mogelijkheden willen hebben, dan de standaard bezoekers, moeten er moeite voor doen. Dit voorkomt dat vreemde snuiters, met kwade bedoelingen, of automatische computersystemen, makkelijk rare dingen kunnen gaan uithalen op de site. Wie kwaad wil, kan dat nog steeds, maar het vergt iets meer moeite.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Inderdaad een toegangscontrole, zodat er o.a. geen reclame berichten (Spam) of andere rare berichten worden geplaatst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Krijg je geen valse aanmeldingen. Dat iemand jou emailadres gebruikt bv
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is tegen meerdere dingen, bv. spambots (automatisch aangemaakt gebruikers die vervolgens reclame e.d. posten), mensen die anders op jouw e-mail lid kunnen worden, en pm mensen die al eens van de site gebanned zijn af te weren (ze kunnen hetzelfde email adres niet opnieuw gebruiken, al kunnen ze natuurlijk gewoon een nieuwe aanmaken).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ziet ook een ontwikkeling dat steeds meer sites geschikt zijn voor Single Sign On (SSO). Dat betekent dat je met een account van een andere website (zoals Google, Hyves of Facebook) je bij die websites kunt aanmelden. Dan heb je dus alleen dat ene account nodig en daarmee kun je je dan ook op andere sites aanmelden. Dit zie je bijvoorbeeld veelal als je ergens op een website een reactie wilt achterlaten. De site vindt het dan te lastig om het helemaal open te stellen, maar als je inlogt met een account van een andere site dan vinden ze het ook wel goed.

Om deze te ondersteunen is er de OpenID-standaard. Zo hebben de ontwikkelaars van Hyves deze site ook op OpenID aangesloten, zodat je met je Hyves-account ook gebruik kunt maken van sites die OpenID ondersteunen. Echter ondersteunt nog lang niet elke site OpenID of een andere SSO, dus tot die tijd zullen er nog genoeg websites zijn waar je zelf een account moet aanmaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is omdat steeds vaker Bots (reclame,spammers e.d. berichten plaatsen op forums websites ed. en zo weten de website eigenaren dat ze te maken hebben met "echte" mensen en geen spammers ed. ;)

groeten Mark