Als je iemand in de CC van een mailtje plaatst...moet deze persoon dan ook in de aanhef even benoemd worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
35.1K

Het beste antwoord

Ik zou het juist niet doen. Je CC-t iemand die er op de hoogte gehouden moet worden maar niet direct betrokken is bij iets. In de aanhef spreek ik alleen de geadresseerde aan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Helemaal niet netjes. Dat moet je niet propageren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch is het zo. Dan zet je iemand toch in de TO - regel als het mailtje voor die persoon ook bedoeld is?

Andere antwoorden (10)

Niets moet, maar het zeker wel zo netjes, zodat de geadresseerde meteen kan zien dat een ander dit mailtje ook heeft gekregen. Ik doe het altijd.
AWM
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wat als er 15 man op de CC staan? (:
AWM
13 jaar geleden
Dan maak je daar in je mail op één of andere manier melding van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is wat anders dan ze in de aanhef erbij zetten.
AWM
13 jaar geleden
Het is volstrekt onbelangrijk *waar* je het schrijft, in de aanhef of ergens anders in datzelfde mailtje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar de vraag gaat specifiek over de aanhef.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar ik zie toch al dat een ander die mail ook heeft gekregen? Dat is het hele idee van het CC-veld. Die adressering vertelt mij al hetzelfde als wat de vermelding 'kopie naar ... ' me in een papieren brief zou vertellen. De meerwaarde van een extra vermelding in een mail zie ik niet zo.
AWM
13 jaar geleden
Heleboel mailsoftware laat standaard niet alle to-headers zien. Ik vind het niet meer dan netjes om te zien aan wie het mailtje nog meer is gestuurd. Stel je krijgt een mailtje over je werk van een chef. Het zou dan prettig zijn als vermeld wordt dat een kopietje naar de directeur is gestuurd.
Ja dat is wel gebruik. CC is carbon copy. Bij BCC, Blind carbon copy zou ik dat dan weer niet doen, want dan weten de personen het niet van elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een CC noem ik alleen de naam van de gewone geadresseerde, de CC is voor mij een kopie naar iemand om de betreffende persoon op de hoogte te brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anders benoem je toch niemand in de aanhef? Dan zeg je alleen goedendag of hallo oid.

Ik zou trouwens als je per se iemand wilt benoemen alleen degene benoemen waaraan het mailtje gestuurd wordt, die dus bij AAN staan. Als je namelijk diegene wilt benoemen die bij CC staat, waarom zet je diegene dan niet bij AAN?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe doe je dit niet. Je stuurt een e-mail aan de personen in het 'to' veld. Je kunt hier meerdere personen in kwijt, dus iedereen die direct bij de correspondentie betrokken is of waarvan je een antwoord wilt.

CC gebruik je voor mensen die de informatie puur ter kennisgeving moeten weten.

Stel je baas vraagt je om naar een leverancier te mailen waar de bestelling blijft.

In je mail schrijf je dan iets als "Beste leverancier, ..". Als CC zet je je baas erbij zodat hij op de hoogte is van wat er op dit gebied gebeurd.

Dus, als iemand belangrijk genoeg is in de correspondentie om genoemd te worden in de aanhef zet je deze in het 'to'-veld. Zo niet (omdat de persoon er zijdelings bij betrokken is) gebruik je CC.

Dus, geen aanhef voor iemand in een CC veld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Juist wel. Het is en blijft niet netjes om dat te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In tegendeel, het is juist verwarrend om het WEL te doen. Bijna alle e-mail programma's laten overduidelijk zien welke mensen er bijgesloten zijn als ontvangers, dus ter informatie is dit overbodig. Maar wanneer je iemands naam in de aanhef erbij zet impliceer je hiermee dat je dat er een reactie wordt verwacht van die persoon. Iets wat expliciet niet verwacht wordt van iemand op de CC. Met het voorbeeld van hierboven:
Beste leverancier en baas,
Kun je een update geven van de status van deze bestelling? MVG.
------------------- In dit geval is het ook voor de leverancier onduidelijk aan wie de vraag gesteld wordt. Moet hij eerst contact met je baas opnemen om te overleggen?! Als je je er zorgen over maakt dat de persoon die je mailt de CC niet begrijpt kun je dit eventueel in een PS. schrijven, niet in de aanhef, want de e-mail is niet aan die persoon gericht.
Nee, je zet in je aanhef alleen de mensen in de "to". aan hun is de e-mail gericht. De mensen in de cc krijgen hem ter informatie en noem je dus niet in de aanhef.
Tenminste, zo gebruiken veel mensen e-mail. Het is natuurlijk geen verplichting om dat ook zo te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik behandel dat hetzelfde als ik vroeger met getypte en per TNT verzonden post deed.
Als mensen beiden of allemaal de mail krijgen, dan komen de betreffende mailadressen in Aan: en worden dan gescheiden door een puntkomma.
In de aanhef van mijn mail vermeld ik dan beiden":
Beste Jan en Piet, of Beste Allemaal.

Wil ik iemand laten weten dat iemand anders een copie van het mailtje krijg, dan zet ik die ander onder CC, maar spreek hem niet aan. Hij krijgt de mail ter info.
B.v. een mail aan een client, met een copie voor de werkgever.
De client weet nu dat de werkgever op de hoogte is.

Stuur ik een groep mensen een grapje of zo, dan zet ik die namen onder BCC. Niemand heeft dat iets met die emailadressen van doen. En ik stuur het grapje naar mezelf b.v. met verder iedereen onder BCC. Ik heb verschillende groepen aangemaakt, zodat dat met een druk op de knop kan.

Toegevoegd na 1 minuut:
krijgt ipv krijg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij is het inderdaad de gewoonte iemand in de cc niet in de aanhef te noemen.

vaak is de mail ook niet bedoeld voor diegene maar wil die persoon gewoon een bevestiging hebben dat je een mail hebt verstuurd naar diegene in het 'to' adres en met welke informatie er in zodat mocht er een vraag richting de persoon van de cc komen dat ie er niet blank in staat.

bij mij gebeurd het vaak wanneer ik iets moet mailen naar een beheerder en dan zet ik de coordinator in de cc zodat die weet wat er gaande is mocht ik bijv een dag vrij zijn en er komt een vraag over de mail.

is de brief echter voor beide bedoeld zou ik ze beide in het 'to' adres zetten en dus ook in de aanhef.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij gaan personen wel in de aanhef. Dit om duidelijk te maken aan de ontvangers wie er mee lezen.

Dus:
Beste Jan, Cc Piet,

..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je maakt een eenvoudig macovtje zodat iedereen netjes bij naam wordt genoemd.