Mag ik inloggen op andermans account met mijn e-mailadres? (Zie uitleg)

Ik heb een domeinnaam geregistreerd. Deze bleek hiervoor van iemand anders geweest te zijn, want ik ontvang op dit domein allerlei e-mails. Geen spam, maar wel nieuwsbrieven, facebookmeldingen, etc.

Ik wil me graag afmelden voor deze berichten, maar in veel gevallen lukt dat niet. Ik zou daarvoor moeten inloggen op het account dat bij het gebruikte e-mailadres hoort. Ik kan natuurlijk wel het wachtwoord achterhalen door op "wachtwoord vergeten" te klikken. Het nieuwe wachtwoord komt dan in mijn mailbox terecht. Maar ik vermoed dat dat eigenlijk niet mag. Contact opnemen met de verzender helpt in de meeste gevallen ook niet.

Mag ik inloggen op deze accounts om mezelf af te melden, of wat is een andere legale manier om dat te doen (afgezien van de mails blokkeren)?

bamibal
7 jaar geleden
in: Internet
6.5K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Met 'wachtwoord vergeten' krijg je vaak ook een nieuw wachtwoord. Hierdoor kan de eigenlijke eigenaar niet meer in zijn account.
bamibal
7 jaar geleden
Klopt, maar als je zelf de toegang tot je e-mailadres blokkeert (door je domeinnaam weg te doen) dan moet je dat wel bijwerken bij alle diensten waar je dat adres gebruikte. Doe je dat niet, dan loop je het risico de toegang kwijt te raken. Ik zie dat niet als mijn probleem... Overigens heb je bij veel diensten nog een secundair adres, mocht er zoiets gebeuren.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
"Ik zie dat niet als mijn probleem…" persoonlijk geef ik je daar groot gelijk in :-)

Antwoorden (2)

Wat je vraag komt neer op: de buren zijn niet thuis maar hebben hun radio nog luid aan staan.

Ik weet waar de sleutel is verstopt (maar de buren weten niet dat ik dat weet)

Mag ik zonder toestemming van de buren de radio uit zetten ?

In de werkelijke wereld is dan het antwoord: nee, dat mag niet. Daarvoor zul je toestemming van de buren moeten krijgen, of als dat niet lukt, de politie moeten bellen. Die mogen onder voorwaarden wel naar binnen om de overlast te stoppen.

Digitaal werkt dat niet anders.

Maar waar het met een luide radio nog wél eens wil lukken, zo is de kans dat de politie je op dit terrein te hulp schiet minimaal.
Maar dat werkt ook andersom... wanneer jij inbreekt op het account van de ander die jou overlast veroorzaakt zal de politie in de praktijk ook niet optreden.

Dus, mag het ? Nee, het mag niet !

Zou ik het doen ? Persoonlijk... in jou geval zou ik het recht in eigen hand nemen. (Maar niet meer schade aanrichten dan noodzakelijk ! Én weg blijven uit privacy gevoelige gegevens !)
Inekez1
7 jaar geleden
Nee, de vraag komt neer op: de buren hebben hun huis verkocht, de radio staat nog aan. Jij koopt het huis (via een makelaar). En de vraag is dan of jij die radio uit mag zetten. Daar heeft de vorige eigenaar van huis en radio dan niets meer over te zeggen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Nee, de vragensteller heeft NIET het 'huis' van de buren gekocht ! Met "het huis van de buren" bedoelde ik het facebook account en de andere bronnen van nieuwsbrieven e.d.
DIE accounts zijn nog steeds van de andere eigenaar. Alleen de berichten ervan komen in de mailbox van de nieuwe eigenaar terecht, overeenkomstig de genoemde geluidsoverlast.
Twee mensen kunnen nooit hetzelfde e-mailadres of domeinnaam hebben. Vorige eigenaar heeft het stopgezet/weggedaan. Jij hebt het nu in bezit/gebruik. Het is nu jouw mailadres, inclusief alle aliassen en die mag jij gewoon gebruiken of buiten gebruik stellen. Dus inderdaad: nieuw wachtwoord aanvragen. Daar zit automatisch een beveiliging tegen oneigenlijk gebruik op door de link voor het nieuwe wachtwoord eerst naar het mailadres te sturen. Jij krijgt die mail, dus jij bent de enige die nu nog iets met dat mailadres kan.

Toegevoegd na 7 minuten:
Antwoord op de vraag "Mag ik inloggen op andermans account "
Ja dat mag, zeker om je ervoor af te melden. Oneigenlijk gebruik van het account door nu bijvoorbeeld berichten op facebook te zetten onder de naam van een ander, dat mag niet.
Een account kan niet aan 2 mailadressen zijn gekoppeld. Als het account op jouw mailadres staat, ben jij de enige die er iets aan kan veranderen. De vorige eigenaar gaat dat niet eens merken, hij kan namelijk zelf op geen enkele manier nog bij zijn account komen.
7 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Het gaat hier niet om het eigendom van het email adres, maar om de (facebook en andere) accounts die mail sturen naar het mailadres dat bij het verworven account hoort.
bamibal
7 jaar geleden
Het mailadres is wel van mij, maar de bijbehorende diensten, zoals het Facebookaccount, natuurlijk niet. De eigenaar van het Facebookaccount kan zijn account gewoon blijven gebruiken, daar heeft hij geen e-mail voor nodig. Hij merkt het pas als hij zijn wachtwoord vergeet, of als ik zijn wachtwoord aanpas. Dan is hij dus buitengesloten. Op de vraag of ik mag inloggen op dat Facebookaccount heb ik nu twee verschillende antwoorden...