Hoe kan ik een groot geluidsbestand als stream aanbieden?

Ik heb een flink geluidsbestand (lezing) en wil dat aanbieden op een website zodat mensen het terug kunnen luisteren. In een vorige vraag vroeg ik me af hoe ik het geluidsbestand kon aanbieden via een player en dat is wel gelukt. Alleen moet het MP3 bestand geheel worden gedownload voor het kan worden gestart.

Weet iemand hoe ik dit anders kan oplossen zodat het geluidsfragment al begint met afspelen tijdens het downloaden? Ik neem aan dat het dan als stream moet worden aangeboden en uit mijn eerdere poging met MP3 lijkt het erop dat een MP3 bestand hiervoor niet geschikt is.

De vragen die ik heb zijn:

- Klopt het dat een MP3 bestand niet gebruikt kan worden als stream
- Hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat mijn bestand wel als stream kan worden aangeboden?

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik bedoel dus zoiets als rechtsboven aan de site staat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Podcasting

Hoe kan ik simpelweg zoiets voor elkaar krijgen (er vanuitgaande dat ik een MP3 bestand van 125 MB heb)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig, ik had al eens een bijna soortgelijke vraag van ene Som gezien :). Het antwoord weet ik helaas niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De andere vraag ging over het aanbieden van het audio bestand op de website (met zo'n player balkje). Daar had ik een script voor nodig (player) dat ik in de body tag van de HTML plaats. Dat is wel gelukt n.a.v. de antwoorden op die vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet ik, let ook op de smiley.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal de andere vraag verwijderen, anders wordt het onduidelijker.

Het beste antwoord

Converteer het bestand naar een Windows Media formaat met ASF-extentie. Het bestand wordt dan bij de bezoeker afgespeeld in Windows Mediaplayer. Door 'progressive download' kan het bestand al worden afgespeeld tijdens het downloaden. Voor alle andere mogelijkheden heb een streaming server nodig.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kunt met Windows Media Services gaan werken. Je hebt hier wel een speciale server voor nodig.

Indien je dit doet (en niet met een ASF bestand of Shoutcast of iets dergelijks gaat werken) kunnen je luisteraars ook nog skippen in het bestand (door vooruit spoelen of terug spoelen om een stukje nog eens te horen).

Toegevoegd na 18 uur:
Ik heb een nog veel betere oplossing hiervoor gevonden! Zie bron.

Heb dit op mijn thuisservertje werkend gekregen. Werkt handig, je kunt meerdere MP3 bestanden gebruiken of één. Streaming werkt ook goed, dus de MP3 begint te spelen terwijl ze nog niet helemaal gedownload is. Dit scheelt een heleboel tijd, want de MP3 hoeft nu niet geconverteerd te worden naar een andere indeling. Instellen van de XSPF speler was vrij eenvoudig te doen. Je server moet PHP ondersteunen, maar dat kan volgens mij nooit een bezwaar zijn. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer het eens met SAM broadcaster i.c.m. Shoutcast.
Houd er wel rekening mee dat iedere gebruiker zijn eigen download vraagt die je via je eigen upload snelheid zal moeten leveren. Als je veel "luisteraars" hebt, dan is het aan te raden om een enkelvoudige upstream naar een payserver te doen die WEL voldoende streaming kan bieden voor meerdere luisteraars. Dit kost slechts een paar euro per maand.
De grootte maakt dus niet uit in streaming.