Als een website niet meer draaiende wordt gehouden blijven de gegevens dat altijd beschikbaar?

Neem bijvoorbeeld deze site (GV).

Stel alle vragen zijn gesteld, stel dus..., en Sanoma wil er geen geld of tijd meer aan besteden, blijft deze website dan bijvoorbeeld altijd bereikbaar of moet er dan toch tijd en geld in worden blijven gestoken.

Ik vergelijk het even met iemand die overleden is. Als die dood is kun je hem nog opzoeken op het graf. Maar daar moeten dan wel grafkosten voor worden betaald. Als die niet meer worden betaald verdwijnen echt alle zichtbare herinneren (behalve die fotos etc dan).

Is zoiets (sorry voor de wat lugubere vergelijking) ook van toepassing voor websites, dat je moet blijven betalen of tijd in steken wil deze zichtbaar blijven? Of blijft alles automatisch, tot in een zekere eeuwigheid, bestaan op internet?
Kost het bijvoorbeeld geen zogenaamd liggeld omdat het 'ruimte' inneemt?

Toegevoegd na 56 minuten:
Alles onder de veronderstelling dat de eigenaar ook weer niet direct de bedoeling heeft om het te verwijderen, maar zeg maar een uiterste passiviteit toont.

8 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (2)

Je vergelijking met een graf gaat niet zo goed op. Je kunt dat graf wel blijven bezoeken, maar de persoon in kwestie zegt niets meer terug. Sterker nog: hij is dood.
Hij is niet meer. Dat heb je met websites ook. Er is zelfs een begraafplaats voor dode websites: http://archive.org. Vergelijkbaar met een foto-album van de overledene. Maar hij zegt dus niks meer terug. Als de eigenaar de server stopzet dan is het afgelopen. En als ie de database en de backups wist dan is het voor altijd afgelopen.
Maar in je herinnering leven onze dode websites voort. Amen.
escape
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Mijn vraag spitst zich eigenlijk toe op het feit dat de eigenaar niets meer doet dus ook niets verwijderen of stopzetten, dus gewoon niets doen (desnoods zelf gestorven zijn)
Blijft je antwoord dan hetzelfde?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Over 5 miljard jaar vergaat de Zon, dus ook de aarde. Deze website zal dan niet meer bestaan.
erotisi
8 jaar geleden
Díe conclusie in niet met zekerheid te zeggen; wie weet hebben we dan internet op een ruimteschip, of ze dan nog iets aan deze site is inderdaad een andere vraag
Ritsuka
8 jaar geleden
De hosting kost geld, als dat niet meer betaald word gaat het offline
erotisi
8 jaar geleden
En zou je een website die 'begraven' is weer tot leven kunnen brengen door weer te gaan betalen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
je begint een beetje op een zekere zweverig persoon te lijken uit het verleden van deze website... iets met poppodium in Nieuwendijk... :p
Ritsuka
8 jaar geleden
na een bepaalde tijd van niet betalen gaat het hosting bedrijf de data verwijderen lijkt mij
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi Er zijn kosten die voldaan moeten worden. Als niemand die betaalt gaat vanzelf de stekker eruit. Waarschijnlijk gaat ook de data verwijderd worden binnen een contractueel vastgestelde periode (het neemt ruimte in van een nog bruikbare HDD). Daarna kan je de site alleen nog maar nieuw leven inblazen als iemand een kopie van de data had. Misschien is het handiger voor je om voor te stellen dat de server bij jou thuis staat. Als jij dan dood gaat en je hebt een huurhuis zal op een gegeven moment de stroom niet betaald worden, een HDD sneuvelen of de stroom een keer uitvallen (de server zal niet vanzelf opnieuw opstarten). De URL wordt niet meer betaald en ook het IP-adres niet meer. Het kan ook zijn dat de server als geheel bewaard blijft, dan is het kwestie van opnieuw aansluiten, de URL weer kopen voor dat jaar en gaan. Het is dus een kwestie van het eerste probleem waar je tegenaan loopt. Waar er een stuk of 5 fout kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Stel dat iedereen dood gaat, maar stroom lang door zou gaan, zou het een kwestie van tijd zijn voordat het hele internet platligt, namelijk de tijd die HDD's overleven (of andere hardware).
Dat kost gewoon geld en onderhoud. Ook al zou de functionaliteit van bijvoorbeeld vragen/reageren/modereren eruitgehaald worden. Droge tekst op het internet houden kost geld. Servers moeten draaien, HDD's vervangen, het moet draaiende gehouden worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het antwoord op je hoofdvraag is overigens: Nee. Je kan gewoon alles verwijderen.

Toegevoegd na 3 minuten:
*kost geld en vergt onderhoud
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou graag willen weten wat er dan geld kost. GV wordt gesloten, niemand kan meer inloggen, vragen stellen of beantwoorden. Alles wat er nu staat blijft wel leesbaar. Kost dat dan geld en zo ja waarom?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat leg ik toch precies uit? Die server, dus een stuk hardware moet draaien, de HDD waar de data opstaat gaat een keer kapot. Iemand moet die HDD vervangen, en als de server uitvalt moet iemand die weer opstarten. Kost allemaal geld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
-kosten hardware server (eens in de zoveel jaar ook vervangen)
-stroomkosten (constant)
-HDD kosten (eens in de zoveel jaar)
-onderhoudskosten server (continu)
-kosten voor het behouden van de URL (jaarlijks)