Waarom ontbreken op wikipedia vaak afbeeldingen van acteurs?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Wikipedia:Afbeelding_gewenst/acteur

Op de wikipedia pagina over acteurs en actrices ontbreekt opvallend vaak een afbeelding van de betrokken persoon. Volgens bovenstaande link is van ruim 5500 acteurs een afbeelding gewenst. Is hier een verklaring voor?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Internet
SimonV
9 jaar geleden
Wellicht vanwege de auteursrechten op de afbeeldingen. http://en.wikipedia.org/wiki/Film_still#Copyright
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb ik ook overwogen maar van dezelfde acteurs zijn elders op internet veel foto's te vinden.
Ritsuka
9 jaar geleden
ik zoek een acteur meestal op via www.imdb.com
bamibal
9 jaar geleden
Wikipedia staat alleen rechtenvrije afbeeldingen toe.
SimonV
9 jaar geleden
"Heb ik ook overwogen maar van dezelfde acteurs zijn elders op internet veel foto’s te vinden": maar welke daarvan zijn rechtenvrij?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat weet ik ook niet maar als het zo makkelijk is om elders een afbeelding te vinden waarom dan zo weinig op Wikipedia?
SimonV
9 jaar geleden
Vinden is niet het probleem, maar kun jij een rechtenvrije afbeelding van een acteur vinden?
Daarom ontbreken volgens mij dus foto's van acteurs op Wikipedia.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het niet gewoon zo dat iemand die foto toe moet voegen? Wat gebeurt er als je een foto toevoegt?
SimonV
9 jaar geleden
Er zijn strenge regels voor je iets mag toevoegen: "clearly establishing that the copyright status of each intended upload is appropriate for a free-content encyclopedia; and then uploading the image with clear labeling as to its origin and copyright status." http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Uploading_images
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is idd zoiets als SimonV zegt: Als je op een wiki een ploatje wil toevoegen kan dat alleen van de wikimedia. Die staan alleen CC plaatjes toe. Ik weet mijn god niet wat wel en een niet een CC of rechtenvrij plaatje is. Wellicht dat je het kan gokken. Ik heb weinig zin om mijn IP-adres aan een openbare site te verbinden met de kans op weet ik wat voor gezeik van een fotograaf.

Het beste antwoord

Voordat je een afbeelding van een acteur uploadt, moet je kunnen bewijzen dat er geen auteursrechten op rusten. Dit is doorgaans moeilijk vast te stellen.
Veel afbeeldingen op Wikipedia worden vaak binnen een paar uur verwijderd omdat de auteursrechteninformatie niet klopt of onvoldoende is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zoals Wikipedia zelf zegt:
"Most images you might find on the Internet are copyrighted and not appropriate for uploading to Wikipedia. If you did not create the image, or if you are unable or unwilling to verify its copyright status, do not upload the image."

Toegevoegd na 5 uur:
Ik heb overigens nergens kunnen vinden dat dit probleem zich opvallend vaak bij acteurs voordoet. Er ontbreken 5000 foto’s van acteurs, maar bijvoorbeeld 10000 foto’s van voetballers en 3000 foto’s van politici.
SimonV
9 jaar geleden
bamibal
9 jaar geleden
Je geeft nog geen antwoord op de vraag waarom dit bij acteurs vaker voorkomt dan bij andere onderwerpen.
SimonV
9 jaar geleden
Ik heb nergens kunnen vinden dat dit probleem zich vooral bij acteurs voordoet. Er ontbreken 5000 foto's van acteurs, maar bijvoorbeeld 10000 foto's van voetballers en 3000 foto's van politici. http://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Wikipedia:Afbeelding_gewenst/persoon
bamibal
9 jaar geleden
Dan klopt de vraag dus niet?
SimonV
9 jaar geleden
Ikzelf heb in ieder geval nergens kunnen vinden dat dit probleem zich opvallend vaak bij acteurs voordoet.