bij mij is 3g sneller dan 4g, hoe kan dit?

Ik teste vanmiddag de downloadsnelheid op mijn 3g telefoon (galaxy s4) en op mijn 4g telefoon (galaxy s5) en tot mijn grote schrik haalt de 3g telefoon wel 3.3 mbit en mijn 4g telefoon maar 1. Mbit. Allebei de abonnementen zijn van tmobile en hebben allebei nog ruim genoeg data over. Kan iemand uitleggen hoe dit kan?

Toegevoegd na 48 seconden:
1.3 mbit bij de 4g telefoon*

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Internet
1.6K

Het beste antwoord

3G en 4G zeggen wat over het type data-overdracht. In principe kan 4G hogere snelheden halen dan 3G.

Maar daarbij ben je wel afhankelijk van een aantal factoren. De dekking van het 4G netwerk van waar jij je bevind, hoeveel gebruikers zitten er op het netwerk, hoe snel is je eigen telefoon etc. etc..

Het 4G netwerk heeft op dit moment alleen in de Randstad vrijwel overal een goede dekking, op andere plaatsen in het land zijn er nog gebieden zonder dekking of mindere dekking. Het kan dus zijn dat het 3G netwerk daardoor een betere verbinding geeft. Ook kan het zijn dat er veel mensen binnen het gebied zijn die een 4G verbinding met de mast maken waar jij ook mee verbonden bent en minder met 3G (immers, als je bv een verbinding met een maximumcapaciteit van 250 eenheden moet delen met 50 man krijg je minder data per persoon (5 eenheden) dan als je 150 eenheden deelt met 15 man (10 eenheden).

Daarbij, de advertenties van bedrijven over hoe super het nieuwe 4G wel niet is gaan altijd uit van het maximale wat haalbaar is. Vergelijk het maar met internet via ADSL, je kunt wel een 20 mbit aansluiting hebben, de kans dat je die ook daadwerkelijk haalt is maar heel klein...

Toegevoegd na 4 minuten:
En tot slot, maar niet de minst belangrijke, welke data-overdracht door jouw provider aan je is gegeven. Kijk daarvoor in de voorwaarden van je belbundel (prepaid of abonnement). Als jij bijvoorbeeld maximaal 7,2 Mbps als verbinding hebt maakt het niet uit of je 3G of 4G verbinding maakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat je bereik met je Galaxy S4 beter is dan die van de S5, op de locatie waar je je bevindt. Kijk bovenin het scherm of je GPRS, 3G, HSDPA of 4G bereik heb, en hoeveel streepjes. 3G en 4G zijn aanduidingen voor de maximale snelheid, dus 4G is sneller dan 3G.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bereik zegt niets, dat is een fabeltje. Het is een indicatie wat het bereik is tot de zendmast, maar niet de sterkte.
het kan aan de soort mobiel leggen maar het kan ook zijn dat de ene app meer mb gebruikt dan de andere zelf denk ik dat het komt door het type mobiel.